یوجین گارفیلد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوجین گارفیلد
گارفیلد، نوامبر ۲۰۰۴
زادهٔ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵
نیویورک سیتی
درگذشت۲۶ فوریهٔ ۲۰۱۷ (۹۱ سال)
شناخته‌شده براییکی از پیشگامان علم‌سنجی
پیشینه علمی
محل کاردانشگاه پنسیلوانیا

یوجین گارفیلد (به انگلیسی: Eugene Garfield) (زاده ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵، نیویورک سیتی- درگذشت ۲۶ فوریه ۲۰۱۷) دانشمند آمریکایی، موسس مؤسسهٔ اطلاعات علمی یا ISI و یکی از بنیانگذاران و پیشگامان علم‌سنجی و کتاب‌سنجی محسوب می‌شود.

فعالیت‌ها[ویرایش]

او دکترای خود را در زبان‌شناسی ساختاری سال ۱۹۶۱ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. گارفیلد بنیانگذار مؤسسه اطلاعات علمی است که در فیلادلفیا قرار گرفته‌است. آی‌اس‌آی امروزه یکی از قسمت‌های کلیدی شرکت تامسون-رویترز محسوب می‌شود. گارفیلد نقش اساسی در بسیاری از محصولات مؤسسه از جمله در کارنت کانتنت(Current content) نمایه ارجاع علمی، و نمایه‌های ارجاعی دیگر مثل JCR داشته‌است. به دنبال ایده‌های الهام‌بخش وندیوار بوش در مقاله «آنچنان که می‌بایست اندیشید»، گارفیلد طرح جامعی را برای ارجاعات علمی پایه‌ریزی کرد. در همین راستا او در سال ۱۹۵۵ آی‌اس‌آی را تأسیس کرد. تعریف مفهوم «شاخص ارجاعی علم» محاسبه ضریب تأثیرگذاری را امکان‌پذیر کرد.[۱] کمی بعد از آن آی‌اف به یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات پژوهشی دنیا بدل شد.

بیشترین فعالیت‌های گارفیلد در طی سالهای اخیر، در حوزهٔ علم سنجی، بر «تاریخ‌نگاری محاسباتی» متمرکز است. بر این اساس وی تاکنون توانسته‌است نرم‌افزار «هیست سایت» را که بر مبنای تاریخ‌نگاری محاسباتی کار می‌کند، به عنوان یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در مطالعات علم سنجی تولید کند و آن را به نام خود در ادارهٔ پروانه ثبت اختراعات به ثبت برساند.

دربارهٔ وی[ویرایش]

شیفرین و بورنر، دوتن از مهمترین صاحبنظران حوزه مصورسازی علم، گارفیلد را به این دلیل که از ابتدای فعالیتش در حوزهٔ علم سنجی، بحث تاریخ‌نگاری علم و ترسیم نقشهٔ تاریخی علم را مطرح و متعاقب آن از دهه ۱۹۹۰ اقدام‌های علمی مهمی را در راستای ترسیم نقشهٔ علم اجرا کرد، «پدر مصورسازی علم» می‌خوانند.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. Garfield E (2006). "The history and meaning of the journal impact factor". JAMA. 295 (1): 90–3. doi:10.1001/jama.295.1.90. PMID 16391221.
  2. نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1390)، آشنایی با علم سنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه‌ها)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعهٔ علوم انسانی؛ دانشگاه شاهد، مرکز چاپ و انتشارات، ص 140-141.