یحیی تابش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یحیی تابش در مراسم جشن ۷ سالگی بنیاد دانش و هنر

یحیی تابش عضو هیئت علمی بازنشسته دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است.

تابش عضو شورای عالی انفورماتیک (به نمایندگی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انتصاب از طرف محمدعلی نجفی) و شورای زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی (به پیشنهاد حسین معصومی همدانی و انتصاب غلامعلی حداد عادل) است. وی مدیرعامل شرکت سپهر هفتم فناوری نو و رئیس هیئت مدیره شرکت فارسی‌وب شریف است. وی در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ میلادی رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بوده‌است.

همچنین وی از شهریور ۱۳۸۲ عضو گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز است.[۱]

وی یکی از ۱۲۵ نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف بود که طی بیانیه‌ای در روز ۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار تبلور عقلانیت در مدیریت کشور و مشارکت فعال در انتخابات شدند. در این بیانیه از خارج کردن تدریجی متخصصان باتجربه از دایرهٔ تصمیم‌گیری، تکیه بر شعارهای عوام‌پسند نظیر مبارزه با مافیا و مظلوم‌نمایی با وجود در اختیار داشتن تمام ابزار قدرت، تحقیر مردم و سعی در تطمیع آنان به نام عدالت‌طلبی از خزانهٔ ملی، شکستن حرمت بزرگان و اندیشمندان و همچنین سوءاستفاده از احساسات پاک دینی و عدالت‌طلبانهٔ مردم در جهت فعال کردن شکاف‌های فرهنگی و طبقاتی، با ایجاد تضاد و تفرقه در سطح ملی و… انتقاد شده بود.[۲] وی همچنین عضو هیئت علمی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف است.

در ۵ آبان ۱۳۸۹ به مناسبت ۶۰ سالگی او، مراسم بزرگداشتی برای وی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. وی هم‌اکنون در دانشگاه استنفورد[۳] در حال پژوهش و تحقیق در خصوص تکنولوژی‌های نوین آموزشی و همچنین هوش مصنوعی است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست اعضای گروه زبان و رایانهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۵ مه ۲۰۰۷.
  2. «سایت دانشگاه صنعتی شریف» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۰۹.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۹.

منابع[ویرایش]