یارعلی سفلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یارعلی سفلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستاندلفان
بخشبخش مرکزی
دهستاننورعلی
مردم
جمعیت۱۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۲۲۳۹۷

یارعلی سفلی ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است.

جمعیت[ویرایش]

از روستاهای طایفه چواری در دلفان روستای یارعلی را می توان نام برد.این روستا قدمتی بسیار دارد.دارای تپه ای باستانی بوده و در شیب کنار تپه قبرهایی بسیار قدیمی یافت می شود.در ضلع پایین روستا قبرستان قدیمی و در پشت روستا قبرستانی متعلق به یکصد سال اخیر به چشم می خورد.جمعیتی حدود 500 نفر دارد که به شهر نوراباد مهاجرت نمودند.یارعلی از روستای با وسعت بالای چواری است.و از دو ده گلان و شعبان تشکیل یافته است.این روستا پل ارتباطی طایفه چواری با سنجابی است.این روستا در مسیر جاده شاهی قرار داشته است.مردمی شجاع و خونگرم داشته و دارای چشمه بنام کلان می باشد. وجود چشمه کلان در کوه کنی کلان بلندترین قله گرین با چشمه کلان این روستا جالب توجه است.

آب روستا از قنات یارعلی با قدمت چندین قرن تأمین می شود. در کتاب هزارسال گمگشتگی نوشته سید حشمت موسوی یاد شده که باباطاهر به همراه بابابزرگ لرستانی و فاطمه لره به محضر پیرشان شاه خوشین مبارکشاه لرستانی رسیدند.فاطمه لره از یاران و مریدان شاه خوشین از روستای یارعلی چواری معروف به لَرَّل بوده است

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.