گیلرمو کابررا اینفانته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گیلرمو کابررا اینفانته
زاده۲۲ آوریل ۱۹۲۹
گیبارا، کوبا
محل زندگیبریتانیا
درگذشته۲۱ فوریهٔ ۲۰۰۵ (۷۵ سال)
لندن، بریتانیا
نام(های) دیگرGuillermo Cain
ملیتکوبایی
دلیل سرشناسیTres tristes tigres
همسر(ها)مارتا کالوو (۱۹۵۳–۱۹۵۸)
میریام گومز (۱۹۶۱–۲۰۰۵)
فرزند(ان)آنا (زاده ۱۹۵۴)، کارولا (زاده ۱۹۵۸)

گیلرمو کابررا اینفانته (انگلیسی: Guillermo Cabrera Infante؛ ۲۲ آوریل ۱۹۲۹ – ۲۱ فوریهٔ ۲۰۰۵) یک زبان‌شناس، و فیلم‌نامه‌نویس اهل کوبا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کابررا اینفانته در ۷۵ سالگی در لندن، شهری که ۴۰ سال آخر زندگی‌اش را در آنجا سر کرد، درگذشت. او که خالق بیش از ۵۰ عنوان کتاب بود، جایزه سروانتس را در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد. از مهمترین کتاب‌های او «سه ببر غمگین» است که در ترجمه انگلیسی با عنوان «سه ببر در دام» منتشر شد. این کتاب را با «اولیس» جیمز جویس مقایسه می‌کنند.[۱].

چاپ اثری پس از مرگش[ویرایش]

هشت سال پس از درگذشتش، از سوی انتشارات گالاکسیا گوتنبرگ کتابی تحت عنوان «نقشه ترسیم شده توسط یک جاسوس» نخستین بار راهی بازار کتاب شد. در این کتاب او از تلخ‌ترین تجربه زندگی‌اش سخن گفته و از احساسش در خداحافظی با جزیره زادگاهش و در پیش گرفتن راه تبعید می‌نویسد. این کتاب که منتشر شده، یکی از کتاب‌هایی است که هر چند در زمان حیات نویسنده منتشر نشد، اما با زندگی او پیوندی تنگاتنگ دارد. «نقشه ترسیم شده توسط یک جاسوس» که با حضور میریام گومز بیوه نویسنده در مادرید رونمایی شد، بیان کننده ماجراهای آخرین سفر کابررا از بروکسل به هاوانا در سال ۱۹۶۵ است. او در آن زمان، نماینده فرهنگی سفارت کوبا در بروکسل بود. در آن زمان، او احساسات متفاوتی نسبت به انقلاب کوبا داشت و در همین سفر بود که از مرگ مادرش آگاه‌شد و رنج عمیق او از این مسئله موجب جدایی‌اش از دولت انقلاب می‌شود و تصمیم می‌گیرد زادگاهش را ترک کند و دیگر هرگز به کوبا باز نگردد.[۱].

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ https://web.archive.org/web/20141018035711/http://tnews.ir/news/F0D919554999.html. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اكتبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)

منابع[ویرایش]

seven voices (هفت صدا)، گفتگوی «گیلرمو کابررا اینفانته» با «ریتا گیبرت»، اکتبر ۱۹۷۰