گادفری بوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گدفروای بوین)
گادفری بوین
مدافع مقبره‌ی مقدس
سلطنت۲۲ ژوئیه ۱۰۹۹ – ۱۸ ژوئیه ۱۱۰۰
پیشینتازه تاسیس
جانشینبالدوین یکم (به عنوان پادشاه اورشلیم)
دوک لورن سفلی
سلطنت۱۰۸۹–۱۰۹۶
پیشینکنراد
جانشینهنری یکم
زادهح. ۱۰۶۰
بوین
درگذشته۱۸ ژوئیه ۱۱۰۰ (۳۹−۴۰ سال)
اورشلیم
آرامگاه
دودماندودمان فلاندرز
پدراوستاس دوم
مادرایدا لورن

گادفری بوین (انگلیسی: Godfrey of Bouillon؛ زاده ۱۰۶۰ درگذشته ۱۸ ژوئیهٔ ۱۱۰۰) یک اشراف‌زاده اهل فرانسه بود. وی از رهبران اولین جنگ صلیبی از سال ۱۰۹۶ تا زمان مرگش بود. وی مردی قدرتمند با سینه های ستبر و ریشی زرد رنگ و بازوهایی شگفت آور بود. قدرت جنگ و رزم او بسیار بالا بود، برای مثال در نبرد دوریله توانست تنها با پنجاه شوالیه به کمک بوهومن بیاید و ترکان را شکست دهد. گادفری اولین حاکم صلیبی اورشلیم بود که روح مذهبی بسیار بالایی داشت و تعصب بسیاربالایی بر روی مذهب و دین خود داشت. وی از خانواده اشراف بود؛ مادرش وارث دوک‌های برابانت در خاک بلژیک و پدرش کنت دوبلونی در فرانسه بودند. گادفری برادری داشت به نام بالدوین که پس از مرگ گادفری به تخت پادشاهی نشست.

حرکت فرماندهان صلیبی به سمت ممالک مقدسه[ویرایش]

پس از شکست لشکر صلیبی عوام گروهی از اشراف اروپا به سمت اورشلیم حرکت کردند. فرماندهان این لشکر از سه نفر تشکیل می شد:گادفری بوین، ریمون دوسن ژیل و بوهومن، این افراد همگی از طبقه ی اشراف بودند و از نظم لشکر بسیار می دانستند. آنها به امراتوری سلجوقی می رسند و اولین برخورد سخت خود را با مسلمانان ترک شروع می کنند.در نبرد دوریله بوهومن با ترکان مواجه می شود که با لشکری انبوه به سمت او می آیند.نبرد رخ می دهد و سپاهیان بوهومن یکی یک در حال کشته شدند بودند،اما بوهومن پیش از نبرد نامه ای به طرف گادفری می فرستد و از او کمک می خواهد.گادفری با پنجاه شوالیه به کمک بوهومن می آید و ترکان را شکست می دهد.آنها به طرف اورشلیم حرکت می کنند.زمانی که به اورشلیم می رسند می بینند که تمامی چاه ها خشکیده و آب و آذوقه ای موجود نیست اما چون آب و آذوقه ی آنها از طرف پاپ تأمین می شد با کمبود جدی آب و آذوقه مواجه نشدند و حمله به شهر را آغاز کردند.هریک از فرماندهان برجی محاصره ساخت و به طرف دیواره های اورشلیم حرکت کرد.گادفری توانست پلی ارتباطی بین لشکرش و دیوار درست کند و خیلی زود لشکرش از روی برج محاصره به دیوار رسیدند و دیوار را تصرف کرده.تمامی سربازان و مردم به مسجد الاقصی پناه برده اما لشکریان صلیبی به حرم شریف هم احترام نگذاشته و همه را از مسلمان تا یهودی کشتند،چنانچه گفته شده:زمانی که تعدادی از صلیبیون به اروپا باز گشتند برای پاپ گفته اند که اسبان ما تا زانو در خون مسلمانان بود.پس اورشلیم تصرف و تعدادی از املاک مقدسه هم به صلیبیون رسید و حکومتی تشکیل شد به نام(مملکت لاتینی اورشلیم)و همه ی تصرفات صلیبیون چنین حکومتی را تشکیل داد.

پادشاهی اورشلیم[ویرایش]

پس از تصرف اورشلیم باید کسی پادشاه اورشلیم میشد.بیشتر لشکر رأی یه نفع گادفری دادند و گادفری پادشاه اورشلیم شد.پس از مرگش برادرش بودوین پادشاه اورشلیم شد.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Godfrey of Bouillon». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۱۴.
  • «Godfrey of Bouillon». دریافت‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۱۴.[پیوند مرده]
  • الگو:کتاب رنه گروسه دریافت شده در25 مارس 2019
  • نوشته شده توسط مشارکت کنندگان ویکی‌پدیا(tyuyuy)یا میلادصادقی

پیوند به بیرون[ویرایش]

الگو:تاریخ جنگ های صلیبی