کوه شب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوه شب
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاعحدود ۲۸۸۸ متر
جغرافیا
موقعیتبخش رویدر
رشته‌کوه مادرزاگرس

کوه شب به گویش محلی ( کُوه شُو ) گویند، به علت اینکه بعضی از تنگه‌های آن آفتاب گیر نیست و تاریک به نظر می‌رسد به نام کوه شو که همان معنی شب می‌باشد لقب گرفته‌است. البته این کوه طبیعت زیبایی داشته وانسان از دیدن آن همه زیبایی به شوق می‌آمده و به همین علت عده‌ای معتقدند نام این کوه شوق بوده که به مرور (ق) از آخر آن حذف و به شو تغییرپیدا کرده‌است این کوه در منتهی الیه شرق لارستان فارس با استان هرمزگان واقع شده‌است و حدود ۲۸۸۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و یکی از بلندترین کوه‌های جنوب ایران محسوب می‌شود و در قلهٔ آن که پچادون نام دارد در زمستان برف می‌بارد که سفید پوش بودن آن از سمت شرق و غرب و جنوب قله کوه قابل رویت است. درضلع شمالی کوه شب روستای زاهدمحمود (باشدو) واقع است و در شرق آن روستای گوین از بخش رویدر قرار دارد . در غرب آن نیز روستای هرمود عباسی در مسیر جاده لار-بندرعباس واقع شده که زیباترین نما و بام کوه ، مخصوصاً در زمان بارش برف از این منطقه دیده می شود. کوه شب دارای تنگه‌هایی به نام زندوی، مادون، اژدرو، موچک، خشک و لودخور می‌باشد که در بیشتر تنگه‌ها چشمه آب هم وجود دارد و از چشمه لودخور آب شرب مردم زاهدمحمود تأمین می‌شود کُوه شَب از طبیعت خاصی برخوردار است، جنگل‌های انبوه کوهستانی، درختان زیبا، گیاهان دارویی، حیات وحش، جانوران وپرندگان مختلف در این کوه زندگی می‌کنند.

درختان وگیاهان دارویی[ویرایش]

محصولات عمل‌آمده در پیرامون کوه شب عبارت است از: قارچ صدفی، انغوزه، آویشن، مروتلخ، پونه، اسطوخودوس (گیاهی خوشبو که با چای مصرف می‌شود)، خاکشیر، کیون، بادام کوهی ومرو خوش. همچنین درختان مانند: بنه، کُوهِنگ، کُور، کُنار، کِرت، سمر، سَلَم وغیره، در زمان قدیم مردمان منطقه از هیزم این درختان برای پخت و پز و برای تدفئه خانه‌هاشان استفاده می‌کرده‌اند، احیاناً از تنه این درختان زغال نیز می‌ساخته‌اند.

جانوران وپرندگان[ویرایش]

در پیرامون کوه شب جانوران وپرندگان مختلفی زندگی می‌کرده‌اند که شامل: آهو، بز کوهی، روباه، خوک، کفتار، شغال، جوجه‌تیغی و خرگوش بوده‌است. همچنین پرندگان مانند: کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قُمری، تیهو، فاخته و بلبل وصدها پرنده مختلف دیکر زندکی می‌کرده‌اند که متأسفانه امروزه به دلیل نبود نظارت کافی و شکار بی‌رویه و غیرمجاز، نسل اکثر این حیوانات در حال انقراض می‌باشد. گفتاره‌است که در دوران گذشته جانوارنی مانند: گرگ، پلنگ، یوزپلنگ و خرس نیز در این کوه دیده شده‌است، اما در حال حاضر دیگه از این‌گونه حیوانات هیچ اثری نیست.

نقاطی در بالای کوه شب[ویرایش]

در بالای کوه (بون کوه) نقاطی وجود دارد که هریک آن نام مخصوص به خود دارد که عبارت‌اند از:

  • «فخرالدین» رسیدن به اینجا از پایهٔ کوه سوار بر الاغ یا قاطر ۴ ساعت بطول می‌انجامد، ویکی ازسردترین نقاط کوه شب است و دارای چشمه ی آب شیرین می‌باشد.
  • «منطقهٔ لاور».
  • «منطقهٔ زورو» این منطقه دارای یک زمین مسطح بوده ودورتادورش درخت بُه بنه است وپشت سر آن درخت اُهر است که خیلی درخت بزرگی است وحدود ۳۰ متر ارتفاع دارد.
  • «منطقهٔ تپه‌ای»، در این مناطق از کوه شب درختان جنگلی زیادی داره مثل: «زیتون کوهی»، درخت «کهکوم»، بادام و «انجیرکوهی» فراوان است.

گویند مناسب‌ترین اوقات صعود ورفتن به کوه شب برج شهریور است، چون میوه‌های درختان رسیده‌است و چیزی برای خوردن وآوردن یافت می‌شود. این کوه راه صعب العبوری دارد، وآنهایی که برای اولین بار قصد سعود دارند، نیاز به راهنما دارند، در غیر این صورت ممکن است ازتشنگی ویاگرسنگی تلف شوند. کوه شب طبیعت زیبایی دارد.

مرتفع‌ترین نقطه قلهٔ (کوه شب) «شو» در حدود (۲۸۸۸) متر می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  • محمدیان، کوخردی، محمد، «شهرستان بستک و بخش کوخرد» ، ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی.
  • محمد، صدیق «تارخ فارس» صفحه‌های (۵۰ ـ ۵۱ ـ ۵۲ ـ ۵۳)، چاپ سال ۱۹۹۳ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.