کنچیتا سوپربیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کُنچیتا سوپربیا
کُنچیتا سوپربیا، حوالی سال ۱۹۱۳ میلادی
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدماریا دِ لا کُنسپسیون سوپربیا پاسکؤال
زاده۹ دسامبر ۱۸۹۵
بارسلون، اسپانیا
خاستگاهاسپانیا اسپانیایی
درگذشته۳۰ مارس ۱۹۳۶ (۴۰ سال)
لندن، انگلستان
ژانرموسیقی کلاسیک، اپرا
پیشه(ها)خواننده اپرا (متزو سوپرانو)
ساز(ها)صدا
ناشر(ان)اودئون ریکوردز
فونوتیپیا ریکوردز

کُنچیتا سوپربیا (اسپانیایی: Conchita Supervía‎؛ ۸ دسامبر ۱۸۹۵ – ۳۰ مارس ۱۹۳۶) یک خواننده مشهور متزو سوپرانو اپرا اهل اسپانیا بود.

او دانش‌آموختهٔ «هنرستان موسیقی لیسِئو» در رشته خوانندگی بود و نخستین اجرایش را در سن ۱۵ سالگی، در سالن مشهور اپرای «تئاترو کولون» در بوئنوس آیرس و در اپرایی اثرِ «سِزار اِستیاتسی» انجام داد[۱] و بعدها، اجراهای فراوانی در مراکز و سالن‌های مشهور اپرا در قارهٔ اروپا و آمریکا داشت.

او صدایی «زیر» و «منعطف» داشت و می‌توانست از پسِ اجرایِ پاساژهای دشوار و پیچیده برآید. برخی از منتقدان از لرزش صدای او ایراداتی گرفته‌اند، اما آنانی که اجراهای زنده او را دیده بودند، معتقدند که این لرزش‌ها، تنها در صفحات ضبط‌شده از صدای او شنیده می‌شود و در اجراهای زنده در صحنه، وجود نداشت که ناشی از محدودیت‌های فناوریِ ضبطِ صدا در آن دوران بود.[۲] از او بیش از ۲۰۰ اثر ضبط شده باقی‌مانده است.

کُنچیتا سوپربیا در ۳۰ مارس ۱۹۳۶، چند ساعت پس از انجام یک زایمانِ ناموفق و به‌دنیا آوردنِ یک نوزاد مُرده، درگذشت.[۲] او را به همراه جنین دخترش، در «آرامگاه یهودیان ویلسدن»، در مقبره‌ای که توسط «سِر اِدوین لَندسیر لات‌یــِنز» (آرشیتکت برجستهٔ انگلیسی) طراحی شده بود، به خاک‌سپردند. این مقبره در سال ۲۰۰۶ و توسط عده‌ای از دوستدارانش، مرمت و بازسازی شد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "CONCHITA SUPERVIA - MEZZO SOPRANO 1895-1936: Liner Notes: Conchita Supervia (1895-1936) - Opera And Song Recital" بایگانی‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine, ArkivMusic. Retrieved on 1 March 2013
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Steane (2003)
  3. Julia Keld, "Conchita Supervia Rubenstein", Find A Grave, 31 Jul 2009. Retrieved on 1 March 2013
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Conchita Supervía». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ سپتامبر ۲۰۱۵.
  • «Conchita_Supervía». دریافت‌شده در ۴ سپتامبر ۲۰۱۵.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]