کمال‌شهر

مختصات: ۳۵°۵۱′۳۷″شمالی ۵۰°۵۲′۲۶″شرقی / ۳۵٫۸۶۰۲۷۷°شمالی ۵۰٫۸۷۳۸۸۸°شرقی / 35.860277; 50.873888
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمالشهر
کمال‌آباد
[[پرونده:
مسجد جامع کمالشهر
|250px]]
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانکرج
بخشمرکزی
اطلاعات شهری
شهردارمحمد اسدی[۱]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۶
کمالشهر بر ایران واقع شده‌است
کمالشهر
روی نقشه ایران
۳۵°۵۱′۳۷″شمالی ۵۰°۵۲′۲۶″شرقی / ۳۵٫۸۶۰۲۷۷°شمالی ۵۰٫۸۷۳۸۸۸°شرقی / 35.860277; 50.873888

کمالشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کرج می‌باشد با نام قدیمی کمال‌آباد. کمال‌شهر جزئی از دهستان‌های قدیمی کرج مرکزی بوده است که با مرکزیت روستای تاریخی هلجرد شکل گرفته است و پیشهٔ مردمان آن در زمان‌های قدیم بر پایهٔ کشاورزی و باغداری بوده است. در شمال غربی شهرستان کرج قرار دارد و این شهر تا قبل از سال ۱۳۷۵ و احداث شهرداری، دهستانی به نام دهستان کمال‌آباد بوده است.امروزه بدلیل موقعیت ژئوپولیتیک و نزدیکی به تهران، بدلیل مهاجرت‌های فراوان، همچون دیگر مناطق استان البرز اقوام زیادی در آن زندگی می‌کنند. این دهستان که جزء استان تهران محسوب میگردید در سال ۱۳۷۵ با تأسیس شهرداری، به شهر تبدیل گردید.

محدوده شهری کمالشهر[ویرایش]

کمالشهر کنونی متشکل از چندین منطقه شهری شامل:(کمالشهر مرکزی کرج)، شهرک رضوانیه، شهرک امیرالمومنین، شهرک پیشاهنگی، شهرک خرمدشت و قسمتی از شهرک گلدشت است.

کمال‌شهر از شمال به اتوبان کرج - قزوین، از شرق به حصارک کرج و از غرب و جنوب به شهرستان چهارباغ منتهی می‌شود و این شهر یکی از مناطق صنعتی استان البرز به‌شمار می‌آید و کارخانه‌های معتبری همچون مهنام، نیک کالا و خاور پرس و شهرک بزرگ صنعتی بهارستان شرکت ایران خودرو و دهکده صنعتی هلجرد را در خود جای داده‌است.

صنایع[ویرایش]

کمالشهر منطقه‌ای صنعتی به‌شمار می‌آید در محدودهٔ کمالشهر کرج، کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی زیادی قرار گرفته‌است. و البته توتَک جزو صنایع قرار میگرد حدود ۲۶۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی بهارستان در دامنه بلندی‌های ورزان و اراضی هلجرد واقع در حومهٔ کمالشهر مستقر شده‌اند. محدودهٔ این شهرک صنعتی از ۴ کیلومتری کمالشهر آغاز می‌شود.[۲]

اماکن دیدنی[ویرایش]

مسجد، حمام، آسیاب و قبرستان باستانی محله هلجرد از اماکن تاریخی این شهر است. پارگ جنگلی هلجرد به وسعت ۵۰ هکتار و پارک سنگی آزادگان از دیگر اماکن دیدنی این شهر است.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ۱۳۸۳ خ.

تدوین و ویرایشگر : احسان محمدی

  • استانداری البرز