کلود ژاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلود جید)
کلود ژاد
کلود ژاد در ۱۹۹۴
زادهٔ۸ اکتبر ۱۹۴۸
درگذشت۱ دسامبر ۲۰۰۶ (۵۸ سال)
ملیتفرانسه
سال‌های فعالیت۱۹۶۷–۲۰۰۶

کلود ژاد (فرانسوی: Claude Jade‎؛‏ فرانسوی: [klod ʒad])؛ زاده ۸ اکتبر ۱۹۴۸ – درگذشته ۱ دسامبر ۲۰۰۶) بازیگر زن اهل فرانسه بود. از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به تهران ۴۳ و قاتلان ویژه اشاره کرد.

فرانسوا تروفو کاشف این بازیگر در سینما بود. کلود ژاد در سن نوزده تا سی سالگی در فیلم‌های تروفو و در سه فیلم زندگی‌نامه‌ای خود بازی کرد. بوسه‌های دزدکی (۱۹۶۸)، کانون زناشویی (۱۹۷۰)، عشق در گریز (۱۹۷۹) در نقش شخصیت واحد (کریستین داربون، دوست و همسر آنتوان دوینل) ظاهر شده‌است.

وقتی تروفو او را هنگام بازی در تئاتر هنری چهارم لوئیجی پیراندللو بر روی صحنه دید تحت تأثیر زیبائی او قرار گرفت و عاشق او شد و نقش کریستین داربون در فیلم بوسه‌های ربوده شده را به او واگذار کرد. در این فیلم او نقش شاگرد ویولون آنتوان دوینل را بازی می‌کرد و آنتوان عاشق او می‌شد. در واقع عشق آنتوان به کلود ژاد در این فیلم بازتابی از عشق واقعی خود تروفو به او بود. ژاد در دو فیلم بعدی تروفو نیز در همین نقش ظاهر شد. او در ۱۹۹۸ در فیلم (فرانسوی: Le Radeau de La Méduse قایق مدوزا) به کارگردانی ایرج عظیمی نیز ایفای نقش کرده‌است. کلود ژاد بیشتر در فیلم‌های فرانسوی بازی کرد. او همچنین در فیلم‌های آمریکایی، بلژیکی، ایتالیایی، ژاپنی، آلمانی و شوروی سابق بازی کرد. او همچنین در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی حضور داشته‌است. نقش‌های اصلی او در مجموعه تلویزیونی «جزیره سی تابوت» (۱۹۷۹) و در «دماغه کاج» (۱۹۹۸–۲۰۰۸) موفقیت‌های بزرگی بود.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Claude Jade». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴.
  • «Claude Jade». دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴.[پیوند مرده]