لقب‌های مذهبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلمات احترام دینی)

کلمات احترام مذهبی به کلماتی گفته می‌شوند که عمدتاً به عنوان پسوند و پیشوند در اول و آخر نام بزرگان و شخصیت‌های مذهبی آورده می‌شود تا هنگام تلفظ و نوشتن نام این افراد نشانگر تقدس و احترام گوینده و نویسنده باشد.

این کلمات در ادیان و مذاهب مختلف به عناوین گوناگون ادا می‌شود.

اسلام[ویرایش]

تشیع[ویرایش]

در دین اسلام بیشتر کلمات احترام توسط شیعیان و به زبان عربی به کار برده می‌شود که عقاید خاص خود را در احترام به درگذشتگان دارند و احترام زیادی برای امامان و اولیاء قائل هستند.

  • کلمه «حَضْرَت» در اول نام تمامی پیامبران و ائمه شیعه و بعضی از برگزیدگان مذهبی ادا و نوشته می‌شود که به معنای لغت: حضور و قرب می‌باشد.
  • کلمه «امام» بمعنی پیشوا، پیش از نام ائمه شیعه ذکر می‌شود.
  • پسوند «صلیٰ الله عَلِیه و آله و سَلَّم» برای شخص پیامبر اسلام محمد به کار می‌رود که به معنای: «خداوندا درود فرست بر او و خاندان او» است. مخفف این پسوند در داخل پرانتز به صورت «(ص)» نوشته می‌شود.
  • پسوند «عَلِیه السلام» در مذهب شیعه فقط برای احترام به مقام تمامی پیامبران و امامان شیعه بکار برده می‌شود که به معنای: «درود بر او» است. مخفف این پسوند به صورت (ع) نوشته می‌شود.
  • «سلام الله عِلِیها » برای احترام به مقام بزرگان اناث مذهبی استفاده می‌شود. مانند فاطمه دختر پیامبر اسلام و خدیجه همسر وی و زینب دختر علی امام اول شیعیان و امامزادگان بانو که مخفف آن (س) می‌باشد.
  • «عَجَل الله تَعالیٰ فَرَجَهْ الشَریف» کلماتی خاص، منحصر مهدی امام دوازدهم شیعیان است که اعتقاد دارند وی زنده است و در آخرالزمان ظهور می‌کند و هنگام بکار بردن نام وی از خداوند می‌خواهند که ظهور وی را زود و نزدیک نماید. «(عج)» پسوند مخفف است.
  • «رِضْوان الله تَعالیٰ عَلِیه» به معنای «خشنودی خدای متعال بر او باد» و «قُدْسْ سِرَه الشَریف» به معنای: «خاک مزار او مقدس است» احترام نسبت به یک عالم و بزرگ دینی که از دنیا رفته می‌باشد. در ایران این عنوان برای شخص روح‌الله خمینی و بعضی مراجع تقلید بکار می‌رود.
  • «مدظله العالی» عبارتی ست به معنای «سایه بلند او طولانی و مستدام باد» که برای رهبران دینی و مراجع تقلید در قید حیات به کار می‌رود.
  • «رَحْمَتْ الله عَلِیه» به معنی: «رحمت خدا بر او باد» برای ادای احترام نسبت به اموات مسلمین و طلب آمرزش و مغفرت برای آنان ادا می‌شود.(ره) مخفف این عبارت می‌باشد.
  • «رَحْمَت الله» به معنی «خداوند او را رحمت کند» است.
  • «حفظه الله» به معنی «خداوند او را حفظ کند» است.

تسنن[ویرایش]

برخی از اهل تسنن وقتی که نام علی را می‌برند «کَرَم الله وَجْهَهْ» به معنای: «خداوند مقامش را ارجمند کند» نیز می‌گویند. عده‌ای از اهل سنت نیز این کار را از گفتار بدعت‌گذاران می‌دانند.[۱] برخی از اهل سنت صلوات فرستادن را حتی بدون همراهی با پیامبر اسلام، سنت می‌دانند. برخی دیگر صلوات فرستادن را بر غیر پیامبر اسلام، منع کرده‌اند و از کسانی که منع کرده‌اند گفته شده که صلوات فرستادن بر اهل بیت همراه صلوات بر پیامبر اسلام، جایز است.[۲][۳] آنان به انبیا «علیه صلاة و السلام» هم می‌گویند.[۴]

مسیحیت[ویرایش]

تابلوی شام آخر- مسیح و حواریون

در دین مسیحیت کلمه «سنت»(به انگلیسی: Saint) به معنای: «مقدس» هنگام بردن نام قدیسین، حواریون، بزرگان دین مسیحیت و برخی کشیشان به کار می‌رود. همچنین این کلمه برای مقدس نمودن شهرها و مکان‌های مذهبی نیز استفاده می‌شود. مثل: سنت هلنا، سنت استفان و… Saint به اختصار.st نوشته می‌شود.

یهودیت[ویرایش]

خاخام

بودا[ویرایش]

زرتشت

زرتشتی[ویرایش]

کلمه پیشوند «اشو» در اول نام زرتشت جهت احترام گذاردن به وی به معنای زرتشت بهشتی یا پاک در بین ایرانیان به ویژه زرتشتیان متدوال است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سبب تخصیص علی بقول کرم الله وجهه - إسلام ویب - مرکز الفتوی». www.islamweb.net (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۱.
  2. «ص410 - کتاب مجموع الفتاوی - الصلاة علی غیر الرسول صلی الله علیه وسلم - المکتبة الشاملة الحدیثة». al-maktaba.org (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۱.
  3. «حکم الصلاة علی غیر النبی وأهل بیته - إسلام ویب - مرکز الفتوی». www.islamweb.net (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۱.
  4. مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر(عج)