کلاته موری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلاته موری
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان شمالی
شهرستانجاجرم
بخشبخش جلگه سنخواست
دهستاندربند
مردم
جمعیت۱۳۶ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۱۲۶۶۷۷

کلاته موری، روستایی از توابع بخش جلگه سنخواست شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان دربند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر (۳۹خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

مردم روستا کلاته موری از قوم کرمانج بوده و به زبان کرمانجی صحبت می‌کنند. شغل اکثریت مردم در این روستا دامداری و کشاورزی است. در این روستا حدود 2000 راس دام سبک وجود دارد که پاییز و زمستان را در روستا و فصل بهار و تابستان را در کوه دام های خود را نگهداری می‌کنند. و دارای 1900 هکتار مرتع دام میباشد.

چشمه ها: این روستا دارای یک قنات قدیمی در فاصله 4 کیلومتری بالاتر از روستا و در دل کوه قرار دارد که البته امروزه در پی سیل قنات تخریب شده و فقط آثار دو و یا سه دهنه میل قنات باقی مانده است و آب قنات از یک قسمت بصورت چشمه خارج شده و در طی مسیر تا روستا یک آبشار زیبا را نیز ساخته است که در فاصله 500 متری روستا قرار دارد. دیگر چشمه های متعلق به روستا در محل ییلاق گوسفندان واقع در کوه در فاصله 20 کیلومتری تا روستا قرار دارد که بصورت پیاده 2 ساعت پیاده روی تا محل مذکور زمان می‌برد. و نام چشمه ها از قبیل کچیله، دزدابی، خش خش میباشد که مورد استفاده دامداران در فصل بهار در زمان کوچ و ییلاق قرار می‌گیرد. چاه کشاورزی : همچنین روستا دارای یک چاه کشاورزی در فاصله 6 کیلومتری جنوب شرقی روستا است که آب چاه شور بوده و درآمد چندانی ندارد و متاسفانه محصولات مقاوم در آب شور کشت نمی‌شود.