کشکسرای

مختصات: ۳۸°۲۷′۴۹″شمالی ۴۵°۳۴′۰۰″شرقی / ۳۸٫۴۶۳۶°شمالی ۴۵٫۵۶۶۷°شرقی / 38.4636; 45.5667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کشک‌سرای)
Map
کُشکسرای
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
شهرستانمرند
بخشبخش کشکسرای
نام(های) پیشینکاخ سارا-کوشک سارا
سال شهرشدن۱۳۷۰
مردم
جمعیت٨٠٦٠ نفر (۱۳۹۵)[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۱۳۷
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانه۷۵
اطلاعات شهری
شهرداردانایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۱
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۱۴۳
کُشکسرای بر ایران واقع شده‌است
کُشکسرای
روی نقشه ایران
۳۸°۲۷′۴۹″شمالی ۴۵°۳۴′۰۰″شرقی / ۳۸٫۴۶۳۶°شمالی ۴۵٫۵۶۶۷°شرقی / 38.4636; 45.5667

کُشکسَرای (انگلیسی: Koshksaray )(ترکی استانبولی: Köşksaray ) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر در بخش کشکسرای شهرستان مرند قرار دارد.

نام[ویرایش]

نام این شهر از دو واژه کوشک و سارا تشکیل شده که کوشک به معنی کاخ و سارا نیز به سارا خاتون اشاره دارد که ایشان مادر اوزون حسن ، سلطان آق قویونلو و شاه اسماعیل اول که مادر بزرگ پدری مادر ایشان می باشد که در کتاب کشکسرای در گذر زمان تألیف دکتر محمد حسن پدرام بدین نکته اشاره شده است.


معرفی شهر کشکسرای[ویرایش]

شهر کشکسرای در ۱۵ کیلومتری شهرستان مرند، نه یک شهر بلکه، یکی از باغ شهرهای ایران دارای موقعیت ارتباطی بالا و دروازه آذربایجان شرقی به اروپا محسوب می‌شود. این شهر آخرین شهر استان در مسیر اروپا و نزدیک‌ترین شهر استان به مرز ترکیه بوده که تا شهر مرزی بازرگان ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

از گذشته‌های بسیار دور، این شهر با زرد آلوی خود، در شهرستان‌های دیگر شناخته شده و دارای باغ‌های انبوه زردآلو می‌باشد. شغل اکثر مردمان شهر رانندگی تریلی و کشاورزی می باشد.

کوه گچی قالا، نماد زیبای شهر کشکسرای[ویرایش]

کوه گچی قالاسی در شهر کشکسرای که تقریباً در ۱ کیلومتری و در سمت جنوبی آن قرار دارد، یکی از مناطق تفریحی شهر محسوب می‌شود. روستای سرسبز ارلان که در پشت این کوه قرار دارد یکی از زیباترین روستاهای شهرستان مرند می‌باشد.


صنایع دستی[ویرایش]

از صنایع دستی کشکسرای میتوان به بافت انواع سبدها برای حمل نان و میوه از ساقهٔ گندم اشاره کرد که به نوبهٔ خود از شهرت زیادی برخوردار است. این هنر ظریف به سبب وجود گندمزارهای وسیع رواج زیادی دارد و زنان و دختران با بافت انواع سبد و وسایل و لوازم آشپزخانه، نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده ایفا می‌ کرده اند. آنان بعد از چیدن ساقه های بلند گندم آنها را با آب نرم و در برخی موارد رنگ کرده و سپس آنها را با هنر خود در آمیخته و سبدهای زیبایی می بافته اند. سبد بافی جزو هنرهای دیرین کشکسرای می باشد که در سال های اخیر کم کم به فراموشی سپرده می شود.

اطلاعات قدیمی[ویرایش]

لغتنامه دهخدا به نقل از جلد چهارم فرهنگ جغرافیایی ایران می‌نویسد: کشک سرای. [ ک ُ شک س َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان یامچی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع در ١٨هزارگزی باختری مرند و پانصد گزی شوسه خوی به مرند دارای ٢٨٩٢ تن سکنه دارد. آب آن از رودخانه و قنات و راه شوسه است.[۲] .[۳]

منابع[ویرایش]

اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.

منابع محلی