چیویتل اجیوفور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چویتل اجیوفور)
چیویتل اجیوفور
زادهٔ۱۰ ژوئیهٔ ۱۹۷۷ ‏(۴۶ سال)
ملیتبریتانیا
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۹۵–اکنون

چیوِیتِل اِجیوفور[۱] (انگلیسی: Chiwetel Ejiofor) هنرپیشه اهل بریتانیا است.[۲][۳][۴] وی از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

وی برای بازی در فیلم دوازده سال بردگی کاندیدای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

چیوِیتِل اجیوفور در سال ۱۹۷۷ در لندن از پدر و مادری با اصلیت نیجریایی زاده شد. او در دوران مدرسه و در ۱۳ سالگی، به بازیگری علاقه‌مند شد و به تئاتر ملی نوجوانان پیوست تا تجربیاتش را در این زمینه افزایش دهد. وی سپس به «آکادمی موزیک و هنرهای دراماتیک لندن» پیوست اما یکسال بعد، از این آکادمی جدا شد چراکه استیون اسپیلبرگ برای بازی در فیلم معروف خودش آمیستاد، از چیوِیتِل دعوت به عمل آورد تا در کنار بزرگانی همچون مورگان فریمن و آنتونی هاپکینز ایفای نقش کند. حضور در «آمیستاد» درهای حضور در هالیوود را برای وی گشود و با موفقیت این فیلم، نام چیویتل اجیوفور نیز بر سر زبان‌ها افتاد. او پس از بازی در «آمیستاد» که با تحسین منتقدان مواجه شده بود، حضور محدودتری در سینما داشت و در عوض به صحنه تئاتر بازگشت و در چند نمایش تحسین‌برانگیز همچون نقش رومئو در نمایش «رومئو و ژولیت» اثر ویلیام شکسپیر، تحسین‌برانگیز ظاهر شد که سبب شد وی کاندید دریافت جایزه «ایان چارلرسون» شود. اما پس از سال‌ها حضور موفق در عرصه تئاتر، چیویتل توانست در فیلم چیزهای کثیف زیبا به عنوان نقش اصلی حضور پیدا کند که این حضور جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد از جشنواره فیلم‌های مستقل بریتانیا را برای وی به ارمغان آورد. در سالهای بعد، با نقش آفرینی‌های متفاوت و اغلب تحسین‌برانگیز خود در رادیو، تلویزیون و سینما، تبدیل به یکی از مورد اعتمادترین بازیگران بریتانیایی شده که همواره از او به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای بازی در نقشهای متفاوت نام برده می‌شود.

گزیدهٔ نقش‌آفرینی‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «How to pronounce Chiwetel Ejiofor». Forvo.
  2. "BFI | Film & TV Database | EJIOFOR, Chiwetel". Ftvdb.bfi.org.uk. 16 April 2009. Archived from the original on 13 January 2009. Retrieved 31 October 2012.
  3. "I am proud to be Nigerian, says Hollywood actor, Chiwetel Ejiofor | Premium Times Nigeria" (به انگلیسی). 2014-04-11. Retrieved 2022-03-12.
  4. Davies, Serena (9 July 2013). "A Season in the Congo: interview with Chiwetel Ejiofor". The Telegraph. UK. Archived from the original on 11 January 2022. Retrieved 9 July 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]