چاق و لاغر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چاق و لاغر
نویسندهبیژن بیرنگ
ایرج طهماسب
کارگردانمسعود رسام
ساسان امیرپور
کامبیز صمیمی‌مفخم
حسن زارعی
امیرحسین قهرایی
بازیگراناسدالله یکتا
کامران وصالی
محسن حاتمی رامشه
فریدون آهی
حسین محب‌اهری
افشین سنگ‌چاپ
سعید شیخ‌زاده
حسن پورشیرازی
عزت‌الله رمضانی‌فر
صداپیشگانحسن زارعی
حسن پورشیرازی
مهدی وثوق
رحیم دوستی
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار فصل‌ها۵
تولید
تهیه‌کننده‌هاعلی‌اصغر آزادان
مسعود رسام
بیژن بیرنگ
دوربینرحیم جلودار
پخش
شبکهٔ اصلیشبکهٔ دو
انتشار اولیه۱۳۶۵ –
۱۳۶۹

چاق و لاغر مجموعه‌ای عروسکی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ از شبکه دو سیما پخش می‌شد.[۱][۲][۳][۴]

سری‌ها[ویرایش]

این مجموعه در ابتدا برای جشنهای دهه فجر و در ایامی که هنوز جنگ ادامه داشت ساخته شد و چاق کنایه از صدام و لاغر رئیس کوچک کنایه از عمو سام (آمریکا) و رئیس بزرگ کنایه از شیطان بود و این دو مأموریت داشتند تا جشن دهه فجر رو خراب کنند که همیشه ناکام بودند.

سری اول[ویرایش]

سری اول مجموعه چاق و لاغر در سال ۱۳۶۵ به کارگردانی مسعود رسام و ساسان امیرپور و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. در این مجموعه دو عروسک به نام‌های چاق و لاغر از طرف رئیس بزرگ مأموریت داشتند تا دست به خرابکاری بزنند؛ ولی با بی‌عرضگی خود همواره سبب عصبانی شدن رئیس بزرگ می‌شدند.

طراح و سازنده عروسک‌ها کامبیز صمیمی‌مفخم بود. حسن زارعی و حسن پورشیرازی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری اول مجموعه بودند.

سری دوم[ویرایش]

سری دوم مجموعه چاق و لاغر در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی کامبیز صمیمی‌مفخم و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. این مجموعه به عنوان برنامه عیدانه در بهار سال ۱۳۶۶ از تلویزیون پخش شد.

مهدی وثوق و حسن پورشیرازی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری دوم این مجموعه بودند.

سری سوم[ویرایش]

سری سوم مجموعه چاق و لاغر در سال ۱۳۶۷ به کارگردانی حسن زارعی و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. این مجموعه به عنوان ویژه برنامه دهه فجر در بهمن سال ۱۳۶۷ از تلویزیون پخش شد.

حسن زارعی و رحیم دوستی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری سوم این مجموعه بودند.

سری چهارم[ویرایش]

سری چهارم مجموعه چاق و لاغر با عنوان چاق و لاغر و رئیس بزرگ در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی امیرحسین قهرایی و به صورت سریال تلویزیونی ساخته شد. چاق و لاغر که در سه سری اول مجموعه به صورت عروسک حضور داشتند، از سری چهارم به شکل دو انسان عروسک‌پوش درآمدند. اسدالله یکتا و کامران وصالی ایفاگر نقش چاق و لاغر در این مجموعه بودند. نقش «رئیس بزرگ» را هم «فریدون آهی» بازی می‌کرد. به‌جای شخصیت چاق اصغر افضلی، لاغر جواد پزشکیان، و رئیس بزرگ امیرهوشنگ قطعه‌ای صحبت کرده‌اند.

در این مجموعه رئیس بزرگ تصمیم می‌گیرد که از شر دو مأمور خنگ خود خلاص شود و با نقشه‌هایش چاق و لاغر را از بین ببرد. قرقی (خودروی ژیان بدون راننده)، دفتر کارآگاهی و دزدگیر ویژه همگی از این سری وارد مجموعه می‌شوند.

سری پنجم[ویرایش]

سری پنجم و آخرین مجموعه چاق و لاغر با عنوان چاق و لاغر و مأمور سوم در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی امیرحسین قهرایی و به صورت سریال تلویزیونی ساخته شد. همانند سری چهارم چاق و لاغر به شکل دو انسان عروسک‌پوش با بازی اسدالله یکتا و محسن حاتمی رامشه حضور داشتند. در این سری، اصغر افضلی به‌جای چاق و جواد پزشکیان به‌جای لاغر دوبله کردند.

در این مجموعه رئیس بزرگ با بازی حسین محب‌اهری و دوبله پرویز ربیعی سفارش ساخت ربات ایکس۶۲۵ را می‌دهد. مأموریت این ربات با بازی افشین سنگ‌چاپ و صدای پرویز نارنجی‌ها دزدیدن پسری نابغه و مخترع به نام سعید با بازی سعید شیخ‌زاده و دوبله مهوش افشاری است که بسیار بازی بومرنگ را دوست دارد. چاق و لاغر با استراق‌سمع تلفن رئیس خود از هدف وی مطلع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند زودتر از ربات ایکس۶۲۵ سعید را بدزدند.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • چاق (با عروسک‌گردانی و گویندگی حسن زارعی و مهدی وثوق در سری اول تا سوم و با بازی اسدالله یکتا در سری چهارم و پنجم). در سریهای چهارم و پنجم، اصغر افضلی به‌جای چاق دوبله کرده‌است.
  • لاغر (با عروسک‌گردانی و گویندگی حسن پورشیرازی و رحیم دوستی در سری اول تا سوم، با بازی کامران وصالی در سری چهارم و با بازی محسن حاتمی رامشه در سری پنجم). در سریهای چهارم و پنجم، جواد پزشکیان به‌جای لاغر دوبله کرده‌است.
  • رئیس بزرگ (با بازی فریدون آهی در سری چهارم و حسین محب‌اهری در سری پنجم) و دوبله پرویز ربیعی.
  • سعید یک نوجوان مخترع و نابغه (با بازی سعید شیخ‌زاده در سری پنجم) و دوبله مهوش افشاری.
  • قرقی یک ژیان هوشمند و پیشرفته به رنگ قرمز با گلهای زرد (در سری چهارم و پنجم)
  • ربات ایکس۶۲۵ (X625) مسلح به اشعه لیزر (با بازی افشین سنگ‌چاپ در سری پنجم) و دوبله پرویز نارنجی‌ها.

منابع[ویرایش]

  1. «یادی از «چاق و لاغر»؛ کله‌پوک‌های دوست داشتنی!». ایسنا. ۱۷ بهمن ۱۳۹۵.
  2. «نوستالوژی «چاق و لاغر» این کله‌پوک‌های دوست داشتنی». جام جم. ۱۷ بهمن ۱۳۸۷.[پیوند مرده]
  3. «چاق و لاغر کجا هستند؟». افکارنیوز. ۱۲ اسفند ۱۳۹۱.
  4. «سوپر استارهای عروسکی؛ از چاق و لاغر تا زی زی گولو». جام جم سیما. ۴ شهریور ۱۳۹۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]