پلنگی (مرودشت)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پلنگی (کامفیروز)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانمرودشت
بخشبخش کامفیروز
دهستانخرم مکان
نام‌های قدیمیشول پلنگی
مردم
جمعیت۶۰۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۸۳۹۹۳

پلنگی، یا شول پلنگی روستایی از توابع بخش کامفیروز شهرستان مرودشت در استان فارس ایران است.

تاریخچه[ویرایش]

از آن جا كه ‏اين محل، ابتدا در كنار چشمه ی به همين نام بنا شده بوده، گفته می‏شود كه قبلا پلنگ از آن چشمه آب می‏خورده " نجف " پلنگ را كشته، خود به جايش ساكن شد، از اين رو آن چشمه به چشمه ی «پلنگ كشته» نيز معروف است(نجف نیای مردم این روستا )

نجف به همراه برادرش حسن قلی و اقوام خود،از محل اصلی خود كه در گشتاسب بويراحمد، يا پرین نوگک در رستم ممسنی، ابتدا به «شول گپ» آمده و مدتی در آن جا می‏مانند. در اثر اختلافی كه با خان شول پيدا می‏كنند، نواحی «كربلايی محمد حسينی» را تصرف کرده و محل لباريكو را برای خود برپا می‏كنند؛ پس از اين كه لباريكو دچار سيلاب می‏شود، به كنار چشمه ی «پلنگی» رفته، با كشتن يك قلاده پلنگ (يا گله ی از پلنگ ها كه همواره از آن چشمه آب می‏خوردند) آن نقطه رابه تصرف خود در آورده و آباد می‏كنند.درهمان جا می‏مانند تا نسل شان زياد می‏شود. چنان كه امروزه همه ی 105 خانوار روستای «پلنگی» به انضمام 15 خانوار در روستای شير محمدی،10 خانوار در آب باد، 15 خانوار از بادامك،  10 خانوار از كربلايی محمد حسينی، بيش از 20 خانوار درلير منجان مانند فاميل نظری، چند خانوار در خرم مكان شامل فاميل فروزان وحدود 25 خانوار در روستاهای ده كهنه، پهناب ریزی، وقلعه ی نو شامل خانواده هاوفاميل های قربانی، سلطانی ويو سفی جملگی از نوادگان «نجف» می‏باشند. هم چنين در روستای بكيان بنكوی زاهدی ازفرزندان نجف می‏باشند . [۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خرم مکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۹ نفر (۱۱۵خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. سید محمدرضا علوی (آبان ۱۳۸۴کامفیروز دیروز و امروز، گلهای بهشت