پروین غفاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پری غفاری)
پروین غفاری
زادهٔ۱۳۰۹
تهران
درگذشت۱۱ تیر ۱۳۹۲ (۸۲–۸۳ سال)
نوشهر، ایران
مدفننوشهر
تحصیلاتمتوسطه
پیشهخواننده و بازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۴۰–۱۳۵۱
والدینمیرزا حسن غفاری همدانی

پروین «پری» غفاری (۱۳۰۹ – ۱۱ تیر ۱۳۹۲) خواننده و بازیگر سینمای ایران بود.[۱]

سالهای اولیه زندگی[ویرایش]

پروین غفاری از یک خانواده متوسط اهل تفرش و ساکن تهران بود. پدرش میرزا حسن غفاری همدانی، از مبارزان مشروطه بود که در واقعه به‌توپ‌بستن مجلس توسط کلنل لیاخوف مجروح شده بود.

فعالیت هنری[ویرایش]

«فریاد نیمه‌شب» ساموئل خاچیکیان و «بن‌بست» میرمهدی صمدزاده و «زن و عروسک‌هایش» به کارگردانی اسماعیل ریاحی فیلم‌هایی هستند که پری غفاری بازی کرد.[۲] او یکی از نمادهای فیلم‌فارسی است. فیلم «موطلایی شهر ما» در کنار فردین به کارگردانی عباس شباویز نام او را به سر زبان‌ها انداخت.

سالهای پایانی عمر[ویرایش]

وی در سالهای پایانی عمر به تنهایی زندگی کرد و تنها کسی که خرج او را می‌داد صابر رهبر بود. [نیازمند منبع] در کتاب خاطرات پری غفاری تا سیاهی در دام شاه ادعا شده با محمدرضا پهلوی رابطه عاشقانه داشته‌است.[۳] این کتاب فقط یک بار در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. به اعتقاد برخی منتقدان همچون محمد قائد، این کتاب در صورت تجدید چاپ می‌توانست پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ایران باشد.[۴] برخی این کتاب را نیز همچون خاطرات حسین فردوست، فریده قطبی، اردشیر زاهدی، شهناز پهلوی و تاج‌الملوک آیرملو جعلی خوانده‌اند.[۵]

پروین غفاری ۱۱ تیر ۱۳۹۲ در سن ۸۳ سالگی در نوشهر درگذشت و در همان شهر مدفون شد.[۶]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

پوستر فیلم موطلایی شهرما با شرکت پری غفاری محصول ۱۳۴۴

پانویس[ویرایش]

  1. «پروین غفاری () - Prvin Ghaffari; Iranact.Com - Cinema - Artists». web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۵-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۶.
  2. «پروین غفاری». Iranian Movie DataBase. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۱۶.
  3. فرزانه ابراهیم‌زاده (۳۰ فروردین ۱۳۹۵). «حکایت شاه و پری؛ داستان دختری است که با وساطت فردوست و مادرش به دربار راه یافت و رؤیای ملکه شدن در ذهن می‌پروراند و مدتی انیس و مونس شاه شد. سرانجام شاه پس از ازدواج با ثریا اسفندیاری وی را همچون تفاله‌ای به بیرون پرت کرد و رؤیای کاخ آرزوهایش مثل حباب ترکید. پروین غفاری در واقع مأمور سرگرم کردن شاه در روزهای جدایی شاه و فوزیه بود. معشوقه ناکام محمدرضا پهلوی». تاریخ ایرانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۱۶.
  4. «خبرگزاری میراث فرهنگی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۹.
  5. «عصرنو». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۹.
  6. «یک بازیگر قدیمی سینما درگذشت». آفتاب‌نیوز. ۱۱ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۱۶.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]