پراناب موکرجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پراناب موکرجی
پراناب موکرجی
سیزدهمین رئیس‌جمهور هند
دوره مسئولیت
۲۵ ژوئیه ۲۰۱۲ – ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷
نخست‌وزیرمانموهان سینگ
معاون رئیس‌جمهورمحمد حامد انصاری
پس ازپراتیبا پتیل
وزیر دارایی
دوره مسئولیت
۲۰۰۹ – ۲۰۱۲
وزیر امور خارجه
دوره مسئولیت
۲۰۰۶ تا – ۲۰۰۹
وزیر دفاع
دوره مسئولیت
۲۰۰۶ – ۲۰۰۴
اطلاعات شخصی
زاده
پراناب کومار موکرجی

۱۱ دسامبر ۱۹۳۵
روستای میراتی، بنگال غربی،  راج بریتانیا
درگذشته۳۱ اوت ۲۰۲۰ (۸۴ سال)
دهلی نو، هند
ملیت هند
حزب سیاسیجبهه متحد ترقی خواه (۲۰۰۴ تا کنون)
دیگر عضویت‌های سیاسیکنگره ملی هند
(۲۰۱۲–۱۹۸۹ و ۱۹۸۶–۱۹۶۹)
کنگره راشتریا سماج وادی
(۱۹۸۹–۱۹۸۶)
جبهه متحد
(۲۰۰۴–۱۹۹۶)
همسر(ان)Suvra Mukherjee
فرزندان۳ فرزند
محل تحصیلدانشگاه کلکته
پیشهسیاستمدار
وبگاه
لقب(ها)آچار فرانسه

پراناب موکرجی یا پراناب موخرجی (به انگلیسی: Pranab Kumar Mukherjee) (زاده ۱۱ دسامبر ۱۹۳۵ در روستای میراتی بنگال غربی کشور هندوستان – درگذشته ۳۱ اوت ۲۰۲۰)[۱] یک سیاستمدار اهل هند بود که سیزدهمین رئیس‌جمهور این کشور از ژوئیه ۲۰۱۲ تا ژوئیه ۲۰۱۷ بود. وی جایگزین پراتیبا پتیل، اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ این کشور شد[۲] و پستش را به رام نات کوویند دومین رئیس‌جمهور دالیت هند واگذار کرد.[۳] موکرجی پیش‌تر وزیر دفاع (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۴)، وزیر امور خارجه (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹)، وزیر دارایی (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲) و وزیر کشور هند بوده‌است.

مراسم تحلیف موخرجی با حضور مان موهان سینگ، نخست‌وزیر و سونیا گاندی، رئیس حزب حاکم هند در کنگره ملی در سالن مرکزی ساختمان تاریخی مجلس هند برگزار شد.[۴]

بسیاری از مردم هندوستان، موکرجی که فقط ۱۵۲ سانتی‌متر قد داشت را آچار فرانسه هند می‌دانند.[۵]

پدر او، کامادا کمار موکرجی در جنبش استقلال هند عضو حزب کنگره ملی هند (حزب کنگره) بود و بیش از ۱۰ سال را در زندان‌های دولت انگلیس در هند سپری کرد.

تحصیلات[ویرایش]

موکرجی از دانشگاه کلکته، لیسانس حقوق و فوق لیسانس تاریخ و علوم سیاسی اخذ کرد و دانشگاه انگلیسی ولورهمپتون (Wolverhampton)، در سال ۲۰۱۱ به وی دکترای افتخاری ادبیات اعطا کرد.[نیازمند منبع]

انتخابات ریاست جمهوری هند ۲۰۱۲[ویرایش]

در انتخابات ریاست جمهوری هند در سال ۲۰۱۲، موکرجی از سوی ائتلاف مترقی متحد این کشور توانست بر پورنو سانگما از ائتلاف دمکراتیک ملی و رئیس سابق لوک‌سابا (پارلمان هند) پیروز شود.[۶]

پارلمان هند (لوک‌سابا) ۷۷۶ نماینده دارد. موکرجی از مجموع ۷۴۸ رأی نماینده پارلمان، ۵۲۷ رأی و پرونو سانگما ۲۰۶ رای کسب کردند. حدود ۱۵ رأی نیز ممتنع بود.

زندگی‌نامه سیاسی[ویرایش]

پراناب موکرجی وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور ایالات متحده جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۸

پراناب موکرجی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به عنوان معلم و خبرنگار فعالیت می‌کرد، اما پس از آن وارد پارلمان هندوستان شد. نخست‌وزیر وقت هند، ایندیرا گاندی او را به عنوان عضو راجیا سابا (مجلس علیای هند) منصوب کرد. موکرجی سپس در ۱۹۷۵، ۱۹۸۱، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ به عنوان عضو این مجلس برگزیده شد. موکرجی حرفهٔ سیاسی خود را در سال ۱۹۶۹ با عضویت در حزب کنگره تحت نخست‌وزیر وقت، ایندیرا گاندی آغاز کرد و تا سال ۱۹۷۳ به عنوان وزیر در دولت گاندی منصوب شد و سپس به سمت‌های گوناگون در کابینه دولت هند منصوب و سرانجام در طول سال‌های ۱۹۸۲ الی ۱۹۸۴ به عنوان وزیر دارایی برگزیده شد.

موکرجی در زمان نخست‌وزیری راجیو گاندی از حزب کنگره کنار گذاشته شد و حزب سیاسی خاص خود را که حزب کنگره راشتریا سماج وادی نام داشت، تشکیل داد؛ اما این حزب در سال ۱۹۸۹، بعد از حصول توافقی بین موکرجی و راجیو گاندی، در حزب کنگره ادغام شد. حرفه سیاسی موکرجی، با تصمیم ناراسیما رائو، نخست‌وزیر وقت هند، به انتصاب وی به عنوان معاون رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و سپس به عنوان وزیر در طول دهه ۹۰ احیا شد.

موکرجی در طول سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در کابینهٔ رائو به عنوان وزیر امور خارجه بود. او در پی ورود سونیا گاندی به امور سیاسی در دهه ۹۰، به یکی از مشاوران اصلی وی بدل شد و در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ در دولت مانموهان سینگ به عنوان وزیر دفاع و دوباره در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به عنوان وزیر خارجه و در طول سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲ به عنوان وزیر دارایی فعال بود. او در سال ۲۰۰۵ به عنوان وزیر دفاع، قرارداد ده سالهٔ همکاری نظامی با آمریکا را امضا کرد. در سال ۲۰۰۴، به دنبال تشکیل دولت جدید، در حزب کنگره به عنوان رهبر اعضای لوک‌سابا منصوب شد. وی اولین بار در سال ۲۰۰۴ از حوزه انتخاباتی جنگیپور در ایالت بنگال غربی در انتخابات لوک‌سابا نامزد شد و این پیروزی را در انتخابات ۲۰۰۹ از همین حوزه انتخاباتی تکرار کرد.

جوایز دریافتی موکرجی[ویرایش]

پراناب موکرجی، وزیر دارایی با وزیر امور خارجه ایالات متحده، هیلاری کلینتون در واشینگتن، دی. سی. در سال ۲۰۱۱

پراناب موکرجی جوایز گوناگونی را کسب کرده بود. بر اساس تحقیقات سال ۱۹۸۴ مجله یورومانی (Euromoney)، موکرجی به عنوان بهترین وزیر دارایی در جهان شناخته می‌شد.

روزنامهٔ بازارهای نوظهور (Emerging Markets) موکرجی را در سال ۲۰۱۰ به عنوان وزیر دارایی سال آسیا برگزید و ماهنامه مالی (the Banker) چاپ لندن وی را در دسامبر سال ۲۰۱۰ به عنوان وزیر دارایی سال معرفی کرد. دولت هند در سال ۲۰۰۸، پادما ویدهوشان، دومین جایزه بزرگ غیرنظامی این کشور را به موکرجی اعطا کرد.

وی همچنین، عضویت در هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه آفریقا را در پرونده خود داشت.[۷]

بیماری و مرگ[ویرایش]

در دوران دنیاگیری کووید-۱۹، موکرجی درست پیش از یک عمل جراحی برای برداشتن یک لخته خون در مغزش، در ۱۰ اوت ۲۰۲۰ در حساب توئیتر خود اعلام کرد که آزمایش ابتلای او به بیماری کووید-۱۹ مثبت بوده است.[۸][۹] او پس از آن که به‌طور تصادفی در حمام خانه‌اش لغزیده و زمین خورده بود، به بیمارستان منتقل شد.[۱۰][۱۱] او در بیمارستان تحقیق و ارجاع ارتش هند در دهلی، در شرایط بحرانی و تحت پشتیبانی دستگاه تنفس مصنوعی بود.[۱۲]

بیمارستان در ۱۳ اوت گزارش داد که موکرجی پس از انجام یک جراحی مغز، به کمای عمیق فرو رفته است؛ با این حال، علائم حیاتی او پایدار بوده‌اند.[۱۳][۱۴] در ۱۹ اوت بیمارستان تحقیق و ارجاع ارتش اعلام کرد که با توجه به بروز عفونت ریه، وضعیت سلامتی موکرجی تنزل یافته است.[۱۵] در ۲۵ اوت علائم کلیوی او «کمی نامنظم» شدند و چند روز بعد این شرایط بدتر شد.[۱۶][۱۷]

موکرجی در ۳۱ اوت ۲۰۲۰ در سن ۸۴ سالگی درگذشت و این موضوع از سوی پسرش، آبیجیت موکرجی از طریق توئیتر تأیید شد.[۱۸][۱۹] مرگ پس از آن اعلام شد که بیمارستان محل بستری او تأیید کرده بود که شرایط سلامتی او در ساعات اولیهٔ آن روز نابسامان بوده و اشاره شده بود که او از یک روز قبل در شوک عفونی ناشی از عفونت ریه بوده و تحت نظارت تیمی از متخصصین بوده است.[۲۰][۲۱]

پس از مرگ موکرجی، موجی از همدردی‌ها از سوی رهبران هند و سایر کشورها برانگیخته شد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، رام نات کوویند، رئیس‌جمهور، ونکایا نایدو، معاون رئیس‌جمهور، آمیت شاه، وزیر مسکن و راهول گاندی، رئیس کنگره همدردی خود را از طریق توئیتر ابراز کردند.[۲۲][۲۳][۲۴] ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه،[۲۵] محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان،[۲۶] ابراهیم محمد صلح، رئیس‌جمهور مالدیو،[۲۷] شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش،[۲۸] لوتای تشرینگ، نخست‌وزیر بوتان، ماهیندا راجاپاکسا، نخست‌وزیر سریلانکا و کی‌پی شارما اولی، نخست‌وزیر نپال از حملهٔ رهبران خارجی بودند که همدردی خود را اعلام کردند.[۲۲][۲۹][۳۰] ورزشکاران و بازیگران هند نیز پس از مرگ موکرجی، تأسف خود از درگذشت او را اعلام کردند.[۳۱][۳۲]

دولت هند از ۳۱ اوت تا ۶ سپتامبر به مدت یک هفته عزای عمومی اعلام کرد که به موجب آن در هر جایی که پرچم ملی هند به حالت عادی افراشته می‌شد، در این مدت پرچم به حالت نیم‌افراشته در خواهد آمد.[۳۳] دولت بنگاه غربی برای ادای احترام، تمام اداره‌های دولتی را در روز پس از مرگ موکرجی تعطیل اعلام کرد.[۳۴]

مراسم خاکسپاری موکرجی یک روز پس از درگذشت او، در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۱ سپتامبر در مرده‌سوزخانهٔ جادهٔ لودهی با تشریفات دولتی کامل برگزار شد.[۳۵] با توجه به محدودیت‌های وضع‌شده به دلیل دنیاگیری کروناویروس در هند، جسد او به‌جای آن که با یک کالسکهٔ توپ به مرده‌سوز خانه منتقل شود، با استفاده از یک ون به آنجا برده شد.[۳۶][۳۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. https://www.livemint.com/news/india/pranab-mukherjee-former-president-passes-away-at-84-11598876699664.html
  2. پراتیبا پتیل اولین زن رئیس‌جمهور در هند
  3. «یک دالیت رئیس‌جمهوری هند شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷.
  4. «مراسم تحلیف موخرجی با حضور «مان موهان سینگ»، نخست‌وزیر و «سونیا گاندی»، رئیس حزب حاکم هند». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۱۳.
  5. ««آچار فرانسه» هند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۱۳.
  6. پورنو سانگما، رئیس سابق پارلمان هند رقیب اصلی موخرجی
  7. موکرجی و جوایز دریافتی
  8. "Pranab Mukherjee, Corona +ve, On Ventilator After Brain Surgery: Sources". NDTV.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  9. link, Get; Facebook; Twitter; Pinterest; Email; Apps, Other. "Former Indian President Pranab Mukherjee Tested Corona Positive" (به انگلیسی). Archived from the original on 31 August 2020. Retrieved 2020-09-06. {{cite web}}: |نام خانوادگی2= has generic name (help)
  10. Ghosh, Abantika (2020-08-10). "Former President Pranab Mukherjee critical after brain surgery to remove clot". ThePrint (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  11. DelhiAugust 12, India Today Web Desk New; August 12, 2020UPDATED:; Ist, 2020 13:48. "Pranab Mukherjee's health remains critical, still on ventilator support". India Today (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link) نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  12. Desk, DC Web (2020-08-11). "Pranab Mukherjee in critical condition, says hospital". Deccan Chronicle (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  13. "Former President Pranab Mukherjee in coma, vital parametres stable: Hospital". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-08-13. Retrieved 2020-09-06.
  14. Service, Tribune News. "Pranab in deep coma: Doctors". Tribuneindia News Service (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  15. Aug 19, PTI / Updated:; 2020; Ist, 15:59. "Pranab Mukherjee news: Pranab Mukherjee health declines, develops lung infection | India News - Times of India". The Times of India (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link) نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  16. "Pranab Mukherjee's "Renal Parameters Slightly Deranged": Hospital". NDTV.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  17. DelhiAugust 28, Abhishek Bhalla New; August 28, 2020UPDATED:; Ist, 2020 12:06. "Pranab Mukherjee in deep coma, being treated for lung infection, renal dysfunction". India Today (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link) نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  18. "Former President Pranab Mukherjee passes away at 84". DNA India (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  19. "Pranab Mukherjee, ex-president and Congress veteran, dies in Delhi hospital". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  20. "Pranab Mukherjee, former President, passes away at 84". Livemint (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  21. "Pranab Mukherjee's medical condition declines, still in deep coma: Hospital". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  22. ۲۲٫۰ ۲۲٫۱ "Tributes pour in after the demise of former President Pranab Mukherjee". WION (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  23. Staff, Scroll. "Former President Pranab Mukherjee dies at 84, Centre announces seven-day mourning". Scroll.in (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  24. Bhandari, Shashwat (2020-08-31). "Bharat Ratna Pranab Mukherjee dies at 84, nation mourns | Highlights". www.indiatvnews.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  25. "Putin sends condolences over death of former Indian president Pranab Mukherjee". TASS (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  26. "Former Indian President Mukherjee Dies at 84". The Khaama Press News Agency (به انگلیسی). 2020-09-01. Retrieved 2020-09-06.
  27. Aug 31, 0; 2020 20:15. "Maldivian President: Ex-Indian President Mukherjee's death 'tremendous loss to entire South Asian region'". SunOnline International (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link)
  28. "'True friend': Sheikh Hasina condoles Pranab Mukherjee's death in letter to PM Modi". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  29. Republica. "President Bhandari, PM Oli and NCP Executive Chairman Dahal express sorrow on demise of India's former President Pranab Mukherjee". My Republica (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  30. "Pranab Mukherjee | Pranab Mukherjee no more [LIVE UPDATES]: PM Narendra Modi hails Mukherjee as a 'towering statesman'". www.timesnownews.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  31. "Virat Kohli, Rohit Sharma lead condolences as India's former President Pranab Mukherjee passes away". www.timesnownews.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  32. Karki, Tripti (2020-08-31). "Pranab Mukherjee dies at 84: Celebs remember the leader, condolences pour on social media". www.indiatvnews.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  33. "7-day state mourning announced for former president Pranab Mukherjee". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-08-31. Retrieved 2020-09-06.
  34. Aug 31, PTI / Updated:; 2020; Ist, 22:04. "West Bengal News: West Bengal government offices will remain closed on Tuesday to show respect to Pranab Mukherjee | Kolkata News - Times of India". The Times of India (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link) نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  35. "Former president Pranab Mukherjee cremated with full state honours". Hindustan Times (به انگلیسی). 2020-09-01. Retrieved 2020-09-06.
  36. ANI. "Due to COVID-19, Pranab Mukherjee's mortal remains were carried in van instead of gun carriage". BW Businessworld (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.
  37. "Former President Pranab Mukherjee Dies at 84, Funeral in Delhi Today Amid Covid-19 Protocol". News18 (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-06.

منابع[ویرایش]