وین دایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وین والتر دایر
وین دایر - ۲۰۰۹
زادهٔ۱۰ مهٔ ۱۹۴۰
دیترویت، میشیگان، آمریکا
درگذشت۲۹ اوت ۲۰۱۵ (۷۵ سال)
شهرستان ماویی، هاوایی، آمریکا
پیشهنویسنده، سخنران انگیزشی
همسر(ها)جودی(جداشده)
سوزان(جداشده)
مارسلنه(جداشده)
فرزندان۸
والدینملوین لیله و هنزل ایرنه
وبگاه
www.drwaynedyer.com

وین والتر دایر (انگلیسی: Wayne Walter Dyer، ۱۰ مه ۱۹۴۰ – ۲۹ آگوست ۲۰۱۵) نویسنده کتاب‌های خودیاری و سخنران انگیزشی آمریکایی بود. کتاب قلمرو اشتباهات شما در سال ۱۹۷۶ در حدود ۳۰ میلیون نسخه فروخت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وین دایر در ۱۰ مه ۱۹۴۰ در شهر دترویت آمریکا به دنیا آمد. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه طی کرد. او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق کار می‌کرد.

در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همین زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ می‌رساند و به صورت آزمایشی به درمان‌های خصوصی می‌پرداخت. اما سخنرانی او در دانشگاه سنت جان که در مورد شیوه متمرکز شدن «افکار منفی» و «گفتگوی انگیزشی» بود که دانشجویان را ترغیب به ثبت نام در کلاس‌های خصوصی اش کرد. آژانس ادبی به دایر پیشنهاد کرد که ایده‌های خود را به صورت یک کتاب جمع‌آوری کند و نتیجه آن کتاب «قلمرو اشتباهات شما» بود. اگر چه نخستین کتاب‌هایی که به فروش رفت بسیار اندک بود. دایر شغل تدریس خود را رها کرد و به کار تبلیغات در ایالات متحده مشغول شد و با سر سختی یک فروشگاه کتاب در زمینه مصاحبه‌های تصویری پیدا کرد، بالاخره تلویزیون ملی اجازه داد که دایر همراه با فیل دوناهو و مرو گریفین در گفتگوی شب حضور پیدا کند.

دایر، همچنان برای ساخت یک سری از نوار کنفرانس‌های خود و همچنین تدوین کتاب جدیدش تلاش می‌کرد. شنوندگان نوارهای دایر همانند مخاطبان دیل کارنگی یا استیفن کاوی نبودند که تنها به حوزه تجارت ختم شوند؛ بنابراین پیام او دربارهٔ لحظه تفکر نو بسیار طنین انداز شد. او اغلب حکایاتی را از زندگی خانوادگی خود بازگو می‌کرد و در قالب این حکایات، سعی می‌کرد کارآزمودگی کنونی خود را نتیجه‌گیری کند. کتاب مرد خودساخته کتابی است که در آن به قسمتی از جذبه‌های خودش اشاره می‌کند. دایر به مخاطبانش توصیه می‌کند که واقع بین باشند چون ندای اعتماد به خود، همانند یک راهنمای معنوی انسان را کارآزموده می‌کند و همچنین به خوانندگانش پیشنهاد می‌کند که معنوی باشند.

زندگی شخصی[ویرایش]

دایر سه بار ازدواج کرد. او یک دختر از همسر اول و هفت فرزند از زن دومش یعنی مارسلنه (به انگلیسی: Marcelene) داشت.

او در سال ۲۰۱۲ متوجه شد که به سرطان خون مبتلا شده‌است و در همان زمان بود که در وبلاگش پیامی با این مضمون نوشت:

شاید این بیماری، به‌نوعی پاسخ بدن من به زخم‌های روحی و روانیم باشد. روابط شکست‌خورده گذشته یا هر چیزی شبیه این. هرچه هست، بدن همیشه می‌داند که چه می‌کند و آن را در حد کمال انجام می‌دهد.

وین دایر در ۲۹ اوت سال ۲۰۱۵ درگذشت. اگرچه بیشترین شهرت وین دایر در آمریکا به‌عنوان سخنران بود به‌طوری که در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان بهترین سخنران ایالات‌متحده شناخته شد؛ ولی عمده شهرت او در جهان به دلیل نویسندگی و کتاب‌هایش است.

آثار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]