هیوند

مختصات: ۳۳°۳۳′۲۹″شمالی ۴۶°۴۵′۳۹″شرقی / ۳۳٫۵۵۷۹۸°شمالی ۴۶٫۷۶۰۷۸°شرقی / 33.55798; 46.76078[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هیوند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانایلام
شهرستانسیروان
بخشبخش مرکزی
دهستانلومار
مردم
جمعیت۱۳۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۲۵۲۴۴

هیوند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سیروان در استان ایلام ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان لومار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر (۳۳خانوار) بوده‌است.

زبان و پیشینه[ویرایش]

اصالت این روستا از هیوند های کرند غرب است که در زمان قاجار به منطقه شیروان چرداول کوچ کرده اند. جد بزرگ این روستا که موسس روستای هیوند می باشد، غلامعلی نام داشت، غلامعلی دارای دو پسر به نام های محمد کاظم و محمد قاسم بود و جمعیت امروزی این روستا از فرزندان و نوادگان این دو پسر هستد.

مردمان هیوند با روستاهای اطراف چه در شهرستان سیروان و چه در شهرستان چرداول خویشاندی و هم خونی دارند از جمله روستا های علی آباد بخش زنگوان، خان پری بخش کارزان، زنجیره چرداول و...

مردم هیوند کرد زبان هستند و با گویش کلهری تکلم می کنند. مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و دامداری به تجارت و بازرگانی مشغول اند، اغلب جمعیت روستا مهاجرند.قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم این روستا در شهرهای عراق و سوریه به تجارت مشغول بوده‌اند، پس از انقلاب بخش زیادی از مردم این روستا به تهران مهاجرت کرده و در اصناف مختلف بازار تهران حضور دارند، همچنین بخشی از جمعیت این روستا به کشور های انگلیس،استرالیا، سوئد، آلمان، اتریش،آمریکا و کانادا مهاجرت کرده اند.

خانواده های کاظمی،کاظم نژاد،کاظمی زاد،عزیزی،عزیزان،عزیزیان،فرضی، فرخی مقدم غلامی،پورکریم،بهرامی،حیوندی،شیروانی،قربانی،فتاحی،کریمی،شیری،نارنجی،حاتمی،باج از این طایفه اند.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.