هی من

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هی من
شخصیت اربابان جهان
نخستین حضورهی من و شمشیر قدرت (۱۹۸۱)
پدیدآورراجر سوئیت
ایفاگردولف لاندگرن
صداپیشه
نام واقعیآدام[۱]
رنگ چشمآبی
Other official superhero nameMusclor[۲]
اطلاعاتِ درون‌داستانی
نام مستعارقوی‌ترین مرد جهان
گونهانسان
جنسیتمذکر
عنوانهی-من
توانایی ها

قدرت شمشیر:

فردی با استایل «هی من»

هی-من (به انگلیسی: He-Man) یک شخصیت خیالی ابرقهرمان و قهرمان اصلی فرنچایز جادوگری و شمشیر اربابان جهان است، که شامل یک خط اسباب‌بازی، چندین مجموعه تلویزیونی، کتاب‌های کمیک، و فیلم سینمایی می‌شود. هی-من با قدرت ابرانسانی خود شناخته می‌شود، و در اکثر داستان‌ها خود دیگر پرنس آدام است. هی-من و دوستانش تلاش می‌کنند تا از قلمرو اترنیا و اسرار قلعهٔ گری‌اسکال در مقابل نیروهای شیطانی شخصیت اسکلتور دفاع کنند.

این شخصیت توسط مارک تیلور و راجر سوئیت خلق شده‌است، که عمداً او را به گونه‌ای ساخته که به حد کافی انتزاعی و عمومی باشد تا در هر زمینه و ژانری به کار رود. همچنین سوئیت نام هی-من را به دلیل عوام پسندی انتخاب کرد. سه نسخه متفاوت شکل ظاهری، از جمله یک سرباز و یک فرازمینی را به شرکت متل ارائه دادند، که نسخهٔ بربر از بین آن‌ها برای شخصیت انتخاب شد و به شکل کنونی شخصیت درآمد.

گرایش[ویرایش]

هی من به دلیل گرایش هم‌جنس‌کامگی و مضمون گی پیرامون شخصیتش مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از منتقدان به ماهیت کوئیر و محرز همجنس‌گرایی او توجه کرده‌اند، به خصوص در روابطش با دیگر شخصیت‌های مرد؛ به‌ویژه با اسکلتور. گذشته از این، از زمان خلقش، هی-من به جایگاه نماد گی دست یافته و طرفداران ال‌جی‌بی‌تی را به‌ویژه در میان مردان همجنسگرا به‌دست آورده است. علاوه بر این، این شخصیت به دلیل جاذبه جنسی خود نسبت به مردان همجنسگرا مورد توجه قرار گرفته است.

در رسانه ها[ویرایش]

فیلم ها

یک لایو اکشن در سال ۱۹۸۷ با نقش آفرینی دولف لاندگرن منتشر شد که با نقدهای منفی همراه بود. به تازگی خبر از بازسازی این فیلم آمده است.

انیمیشن ها

در سال ۱۹۸۵، یک انیمیشن سریالی و یک انیمیشن سینمایی تولید شد که با استقبال زیادی روبرو شدند. تا جایی که تأثیراتی در فرهنگ عامه آمریکا باقی گذاشتند. در سال های ۱۹۹۰، ۲۰۰۲، ۲۰۱۷، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ انیمیشن های سینمایی و سریالی جدیدی تولید شدند که همانند سریال اورجینال، موفقیت آمیز نبودند.

بازی های ویدئویی

تابحال شش بازی ویدئویی براساس داستان های این شخصیت برای کنسول های مختلفی از جمله پلی استیشن ۲، گیم بوی ادونس ، آتاری ۲۶۰۰، آتاری اس تی، آرکید و دستگاه های اندروید تولید شده است. از جمله بازی های مسترز یونیورز: قدرت هی-من و هی-من: مدافع جمجمه خاکستری.

منابع[ویرایش]

  1. "He-man really a marshmallow superhero". The Milwaukee Journal. April 26, 1985. Retrieved October 15, 2020.[پیوند مرده]
  2. Officially registered by MATTEL FRANCE; officially and specifically used in France and francophone territories