هنری بیکن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هنری بیکن
نام هنگام تولدهنری بیکن
زادهٔ۲۸ نوامبر ۱۸۶۶
واتسکا، ایلینوی، آمریکا
درگذشت۱۶ فوریه ۱۹۲۴
ملیت آمریکا
پیشهمعمار
پروژه‌هابنای یادبود لینکلن

هنری بیکن (به انگلیسی: Henry Bacon) (۲۸ نوامبر ۱۸۶۶ - ۱۶ فوریه ۱۹۲۴) معمار آمریکایی بود. از مشهورترین کارهای او بنای یادبود لینکلن در واشینگتن دی سی است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

هنری بیکن در ۱۸۶۶ در واتسکای ایالت ایلینوی آمریکا زاده شد. او برای مدت کوتاهی در ۱۸۸۴ به تحصیل در دانشگاه ایلینوی پرداخت ولی آن را نیمه کاره رها کرد و به عنوان طراح در دفتر مک‌کیم، مید و وایت در نیویورک که مشهورترین شرکت طراحی آن زمان بود مشغول به کار شد.

بیکن در ۱۸۹۷ از مک‌کیم، مید و وایت جدا شد و با مشارکت آرشیتکت دیگری به نام جیمز برایت، گروه معماری بیکن و برایت را تأسیس نمود. پس از آن کار معماری کتابخانهٔ عمومی جرسی و تالار تاریخ دانشگاه آمریکایی واشینگتن به آنها سپرده شد. آنها چندین طرح دیگر را نیز با همکاری یکدیگر به پایان رساندند ولی با این حال شراکت آن دو نفر در ۱۹۰۲ به پایان رسید و بیکن و برایت از یکدیگر جدا شدند.

آخرین پروژهٔ معماری هنری بیکن که بیشترین شهرت را برای او به ارمغان آورد، طرح بنای یادبود لینکلن در واشینگتن دی سی بود. بیکن این بنای یادبود را به سبک معماری دوریک یونان باستان طراحی نمود و کار ساخت آن در ۱۹۲۲ به پایان رسید.

هنری بیکن در ۱۶ فوریه ۱۹۲۴ در نیویورک درگذشت.

منابع[ویرایش]

  • David Crystal (1995), The Cambridge Biographical Encyclopedia (به انگلیسی) (Second edition ed.), Cambridge University Press, p. p.62 {{citation}}: |edition= has extra text (help); |صفحه= has extra text (help)