هتل پارسیان آزادی خزر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هتل پارسیان آزادی خزر
اطلاعات کلی
وضعیتتکمیل شده
گونههتل
موقعیتچالوس، ایران
گشایش۱۳۴۷
مالکگروه هتل‌های پارسیان
اطلاعات دیگر
شمار اتاق‌ها۱۶۳

هتل پارسیان آزادی خزر (قبلا هتل‌هایت و سپس هتل انقلاب خزر نیز نامیده شد) هتل ۵ ستاره ایست که در شهرستان چالوس واقع شده‌است. ضلع شمالی این هتل مشرف به دریای خزر می‌باشد[۱] و ضلع جنوبی رو به جنگل شمشاد نمک‌آب‌رود قرار دارد.[۲] هتل پارسیان آزادی خزر روبروی نمک آبرود و در ۱۲ کیلومتری شهر چالوس واقع شده‌است. این هتل در سال ۱۳۵۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.[۳]

پس از انقلاب با عنوان هتل انقلاب خزر تحت پوشش بنیاد علوی قرار گرفت. پس از ان با واگذاری ان به بنیاد مستضعفان تحت پوشش سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی و در مجموعه هتل‌های زنجیره ای شرکت هتل‌های بین‌المللی پارسیان درآمد.

امکانات[ویرایش]

هتل‌هایت یا هتل پارسیان جزئی از ۵ هتل برتر دنیا بود که در سال ۱۳۴۷ با سرمایه‌گذاری بانک عمرانی و توسط شرکت مرکوری و مهندسین آمریکایی تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ توسط شاه و سادات افتتاح شد. هتل‌هایت چالوس در حال حاضر دارای ۳۸۶ تخت، ۱۵۳ اتاق و ۱۷سوئیت می‌باشد.[۴][۵] این هتل دارای ۱۶۳ باب اتاق و سوئیت است که از این تعداد ۲ باب سوئیت رویال، ۳ باب سوئیت لاکچری، ۱۰ باب سوئیت جونیور و ۱۴۶ باب اتاق ۲ و ۳ تخته رو به دریا و جنگل است. هتل دارای رستوران صدف، کافی شاپ، آلاچیق، بوفه، چشم‌انداز، فست فود، سالن‌های سمینار الماس، آریانا و مروارید می‌باشد. زمین تنیس، سونا، جکوزی، شهر بازی، بازارچه، پیست کارتینگ، دوچرخه سواری از امکانات تفریحی دیگر می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «خبرگزاری فارس - ۲سازه هتل پارسیان چالوس در حریم دریا قرار دارد/ عدم وجود امکانات برای اجرای حکم آزادسازی». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۰۳-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۵.
  2. «هتل آزادی خزر». شرکت عمران و مسکن شمال. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۱۲.
  3. «بازسازی هتل پارسیان آزادی خزر». موج صحت. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۱۲.
  4. «هتل پارسیان آزادی خزر چالوس». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۵.
  5. «هتل پارسیان آزادی خزر». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۲.