نیوشا ضیغمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیوشا ضیغمی
ضیغمی در سال ۱۳۹۲
زادهٔ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ‏(۴۳ سال)
تهران، ایران
تحصیلاتکارشناسی روان‌شناسی کودک از دانشگاه شهید بهشتی و دیپلم معماری
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۸۲–اکنون
همسر(ها)آرش پولادخان (ا. ۱۳۸۹)
فرزندان۱

نیوشا ضیغمی (زادهٔ ۱۸ تیر ۱۳۵۹) بازیگر ایرانی است.[۱] او برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های شوریده (۱۳۸۳) و حس پنهان (۱۳۸۵) نامزد دریافت جایزهٔ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است.

زندگی[ویرایش]

نیوشا ضیغمی در ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۹ در تهران به دنیا آمد.[۱] پدرش محسن ضیغمی دبیر و مادرش فهیمه رستم پور کارمند بازنشسته است که تجربه بازی در فیلم سینمایی چارسو را نیز دارد.[۲]او دیپلم معماری دارد، اما به دلیل قبولی در رشته روان‌شناسی کودک در دانشگاه سراسری، ترجیح داد در این رشته ادامه تحصیل دهد و لیسانس این رشته را از دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفت.[۳] او می‌گوید با وجود مخالفت والدین، وارد حرفهٔ بازیگری شده‌است: «وقتی می‌خواستم وارد بازیگری شوم مادرم مخالفت نمی‌کرد، ولی آن دید مادرانه نسبت به آینده من را در نظر می‌گرفت اما پدرم با بازیگر شدن من زیاد موافق نبود. پدرم اصولاً کارهای علمی را دوست داشته و دارد و ترجیح می‌داد من پزشک یا مهندس شوم تا بازیگر. وقتی وارد این عرصه شدم و با کار آقای مسعود جعفری جوزانی شروع کردم و پس از آن هم بلافاصله وارد سینما شدم، در همان سال اول نتیجه خوبی حاصل شد، پدرم تغییر موضع داد و با کار من موافقت کرد.»[۱]

ضیغمی با شرکت در کلاس‌های آزاد بازیگری کانون سینماگران جوان واقع در کوچه نهم، خیابان بخارست، محله آرژانتین تهران بازیگری را فراگرفت و توسط این مؤسسه به مسعود جعفری‌جوزانی معرفی شد. پس از فارغ‌التحصیلی از این کلاس‌ها در مجموعهٔ تاریخی در چشم باد نقش یک دختر روستایی شمالی را ایفا کرد. او سپس در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم تردست به کارگردانی محمدعلی سجادی ایفای نقش کرد و همین فیلم سبب همکاری دوباره ضیغمی و محمد علی سجادی در فیلم شوریده شد که برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت سیمرغ بلورین از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و با بازیگرانی چون هدیه تهرانی رقابت کرد.[۴]

او در سال ۱۳۸۹ با آرش پولادخان، یک تاجر ایرانی ازدواج کرد و در اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین فرزندشان به نام لنا را به دنیا آوردند.[۱] او در یک لایو در برنامه اینستاگرام اعلام کرد که مهریه او یک سکه طلا بوده‌است و همین مسئله منجر به جنجال در رسانه‌های ایرانی شد.[۵]

ضیغمی یکی از حامیان جدی صنایع دستی ایران به‌شمار می‌رود. او در گفت وگویی که با مدیر کل صادرات ایران داشت بر لزوم معرفی صنایع دستی کشور در بازارهای جهانی تأکید کرد.[۶] در مراسمی که در انجمن حامیان کودکان کار و خیابان برگزار شد، ضیغمی به عنوان سفیر کودکان کار ایران معرفی شد. او در این مراسم با بیان اینکه موضوع کودکان کار یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش بوده اظهار داشت: «وقتی سر چهارراه‌ها کودکان کار را می‌بینم با خودم می‌گویم سهم این بچه‌ها از دنیای کودکی چیست و چرا باید از همین سن و سال وارد چرخه کار شوند و بزرگ شدن را از همان روزهای اول کودکی مشق کنند.»[۷]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سال ساخت نام فیلم کارگردان
۱۳۹۹ شهر گربه‌ها سید جواد هاشمی
۱۳۹۸ زنها فرشته اند ۲ آرش معیریان
ورود و خروج ممنوع امید آقایی
۱۳۹۶ ما خیلی باحالیم[۸] بهمن گودرزی
۱۳۹۵ دخترعمو و پسرعمو روح‌انگیز شمس
شام عاشقانه سه نفره جواد مزد آبادی
هشتگ رحیم بهبودی فر
۱۳۹۴ خوب، بد، جلف پیمان قاسم خانی
ثبت با سند برابر است بهمن گودرزی
هفت معکوس مهدی خسروی
۱۳۹۳ آدم باش مجید جوانمرد
ایران برگر مسعود جعفری جوزانی
دریا و ماهی پرنده مهرداد غفارزاده
۱۳۹۱ آینه شمعدون بهرام بهرامیان
۱۳۹۰ فیتیله و ماه پیشونی آرش معیریان
گشت ارشاد سعید سهیلی
۱۳۸۹ ما همه گناهکاریم حسن ناظر
چارسو فرهاد نجفی
دختر شاه پریون کامران قدکچیان
یکی برای همه محمد آهنگرانی
پرتقال خونی سیروس الوند
پرستوهای عاشق فریال بهزاد
دموکراسی تو روز روشن علی عطشانی
۱۳۸۸ زمهریر علی روئین‌تن
۱۳۸۷ اخراجی‌ها ۲ مسعود ده نمکی
۱۳۸۶ تلافی سعید اسدی
توفیق اجباری محمدحسین لطیفی
قرنطینه منوچهر هادی
۱۳۸۵ اخراجی‌ها مسعود ده نمکی
پارک‌وی فریدون جیرانی
حس پنهان مصطفی رزاق کریمی
گناه من مهرشاد کارخانی
۱۳۸۳ تردست محمد علی سجادی
شوریده
مواجهه سعید ابراهیمی فر

مجموعه‌های تلویزیونی[ویرایش]

سال نام مجموعه کارگردان پخش از
۱۴۰۱ بی نشان راما قویدل شبکه ۳
۱۳۹۰ راستش را بگو محمدرضا آهنج شبکه ۱
۱۳۸۲ در چشم باد مسعود جعفری جوزانی شبکه ۱

جشنواره‌ها و جوایزها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «بیوگرافی نیوشا ضیغمی از دیروز تا امروز + عکس». اقتصاد آنلاین. ۲۳ فروردین ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱ شهریور ۱۴۰۰.
  2. https://www.filimo.com/crew/Niusha-Zeighami
  3. «دورخیز برای رسیدن به هدیه تهرانی!». مجله اینترنتی وب.
  4. «بیوگرافی نیوشا ضیغمی و همسرش آرش پولاد خان+عکس». مجله اینترنتی وب. ۱۵ خرداد ۱۴۰۰. از پارامتر ناشناخته |هادی‌ویتو نشانی= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  5. «مهریه جنجالی نیوشا ضغیمی». عصر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۲۰.
  6. «نیوشا ضیغمی:معرفی نکردن صنایع دستی کشور ظلم است». زهرا کشوری. ایران آنلاین. ۱۹ اسفند ۱۳۹۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ اسفند ۱۳۹۶.
  7. ««نیوشا ضیغمی» سفیر کودکان کار شد». خبرگزاری پانا. ۲۱ مهر ۱۳۹۳.
  8. «نیوشا ضیغمی به ما خیلی باحالیم پیوست». همشهری آنلاین. ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱ شهریور ۱۴۰۰.
  9. «سه روز پیش از پایان جشنوارهٔ فیلم فجر نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین اعلام شدند». خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا». ۷ بهمن ۱۳۸۴.
  10. «نامزدهای بخش مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش خانگی چهاردهمین جشن «حافظ» اعلام شد». ۱۷ خرداد ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۲۱.
  11. «بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر». بهمن ۱۳۸۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]