نعمان بن بشیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نعمان بن بشیر
النعمان بن بشیر الأنصاری الخزرجی
نام بومیالنعمان بن بشیر الأنصاری الخزرجی
زادهٔ۶۲۲ میلادی، ۱ هجری
مدینه، حجاز
درگذشت۶۸۴ میلادی
حمص، شام
دورانخلافت راشدین
خلافت اموی
شناخته‌شده برایفرمانروای کوفه و حمص
راوی حدیث
فرزندانعمره بنت نعمان بن بشیر
والدین
خویشاوندانمختار ثقفی (داماد)

نعمان بن بشیر خزرجی انصاری فرماندار و دولتمرد خلافت اموی، خطیب و شاعر صدر اسلام، راوی حدیث و از انصار و قبیله خزرج بود دربارهٔ مکتب فکری وی نوشته‌اند که عثمانی مذهب بوده‌است. او از معاویه طی فتنه اول پشتیبانی کرد و سپس معاویه او را به عنوان فرمانروای کوفه و یزید به عنوان فرمانروای حمص گمارد. نعمان در نهایت در ۶۴ سالگی کشته شد. از او دیوان شعری برجای مانده‌است.

زندگی[ویرایش]

نعمان نخستین فرزند انصار بود که پس از هجرت پیامبر زاده شد. او پس از قتل عثمان پیراهن خونین عثمان و نامه همسر او را به شام نزد معاویه برد و اوضاع مدینه را گزارش داد. او تنها یکی از دو انصاری است که در جنگ صفین با معاویه همراه شد. نعمان در سال ۵۳ هجری قمری قاضی دمشق و سپس فرمانروای یمن و پس از معاویه به مدت ۹ ماه فرمانروای کوفه گردید.

در کربلا[ویرایش]

نعمان در زمان حکومت یزید، فرمانروای کوفه شد ولی از آنجا که بسیار آسان‌گیر بود، مردم به راحتی اظهار تشیع و از حسین بن علی حمایت می‌کردند. زمانی که مسلم بن عقیل به کوفه آمد، مردم به شدت از او پشتیبانی می‌کردند و در زمان یکی از هواداران بنی امیه، نسبت به سهل‌انگاری نعمان در قضیه مسلم بن عقیل به یزید، گزارش داد و درخواست کرد که برای حکومت کوفه مرد مقتدری بفرستد. یزید نیز عبیدالله ابن زیاد را به ولایت کوفه منصوب و از او خواست تا با تمام قوا، سخت‌گیری و شدت عمل به خرج دهد و بدین صورت نعمان بن بشیر از فرمانروایی کوفه عزل شد. او تا دوران حکومت مروان بن حکم زندگی کرد و والی حمص بود.

مرگ[ویرایش]

پس از مرگ یزید به علت اغتشاشاتی که رخ داد که به فتنه دوم معروف است، او با مروان مخالفت و با عبدالله بن زبیر بیعت کرد و در پی آن مردم حمص او را نپذیرفته و بر او شوریدند؛ او نیز فرار کرد و مردم تعقیبش کرده و او را کشتند. این حادثه در سال ۶۵ هجری قمری رخ داد.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Nu'man ibn Bashir al-Ansari». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۵ اکتبر ۲۰۲۰.
  • «نعمان ابن بشیر». دائرةالمعارف طهور.