نظیفه محمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نظیفه محمد
زادهٔ۱۹۸۱ (۴۲–۴۳ سال)
هرجیسا
ملیتسومالی سومالی

نظیفه محمد (سومالیایی: [Nadiifa Maxamed] Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه‌گذاری ایتالیک است (راهنما)؛ زادهٔ ۱۹۸۱ (۴۲–۴۳ سال)) یک پدیدآور، و رمان‌نویس اهل سومالی است که تابعیت بریتانیایی دارد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

نظیفه در سال ۱۹۸۱ در هرجیسا سومالی متولد شد. پدرش بازرگان دریایی بود و مادرش در هرجیسا مالک یک مهمان‌خانه بود. خانواده او در سال ۱۹۸۶ به دلیل جنگ‌های داخلی در سومالی، به صورت موقت به لندن مهاجرت کردند، اما به دلیل طولانی‌تر شدن جنگ‌های داخلی، تصمیم گرفتند که به صورت دائم در انگلستان زندگی کنند. نظیفه محمد دانش آموختهٔ دانشگاه آکسفورد در رشته تاریخ و سیاست است. نظیفه محمد هم‌اکنون ساکن لندن است و به کار نویسندگی مشغول است. نخستین کتاب نظیفه با نام پسر سیاه مومبا چاپ شد که تقریباً نیمی از آن به شرح حال زمانی می‌پردازد که پدرش در میان دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی در یمن زندگی می‌کرد.[۱]

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Arifa Akbar, "Black Mamba Boy, By Nadifa Mohamed" (review), The Independent, 15 January 2010.
  2. Richard Lea (27 August 2010). "Guardian first book award longlist ranges around the world". The Guardian. Retrieved 31 May 2013.
  3. Annalisa Quinn (15 April 2013). برترین رمان‌نویس جوان بریتانیایی novelists-shows-a-disunited-kingdom "Granta's 'Best of Young British Novelists' Shows A 'Disunited Kingdom'". Granta. Retrieved 15 April 2013. {{cite web}}: Check |url= value (help)