نایکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نایکی
نام پیشینمحصولات ورزشی روبان آبی
(۱۹۶۴–۱۹۷۱)
نوعسهامی عام
نماد سهام شرکت
ISINUS6541061031 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتصنعت نساجی
تجهیزات ورزشی
بنا نهاده۲۵ ژانویه ۱۹۶۴؛ ۶۰ سال پیش (۱۹۶۴-۲۵}})
بنیانگذارانبیل باورمن
فیل نایت
دفتر مرکزیشهرستان واشینگتن، اورگن، ایالات متحده آمریکا
(نزدیک بیورتون، اورگن)
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدیفیل نایت
(مأمور ارشد)
مارک پارکر
(مأمور، رئیس و مدیر)
محصولاتکفش ورزشی، پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی
درآمدافزایش ۳۶٫۳۹۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
سود ناخالصکاهش ۴٫۴۴ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
سود خالصکاهش ۱٫۹۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مجموع داراییکاهش ۲۲٫۵۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مجموع سهامکاهش ۹٫۸۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مالکفیل نایت و خانواده‌اش
(بزرگترین سهامدار)
تعداد کارکنان۷۳،۱۰۰ (۲۰۱۸)
وبگاه

نایکی[الف] (به انگلیسی: Nike) یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و پخش محصولاتی مانند کفش ورزشی، پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این کورپوریشن، در نزدیکی شهر بیورتون ایالت اورگن در شمال‌باختری ایالات متحده آمریکا واقع است. نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، پوشاک، لوازم و تجهیزات ورزشی در جهان به‌شمار می‌رود. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به‌تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ میلیارد دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌است.

نایکی نخست با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به‌کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به‌صورت رسمی به نام NIKE تغییرنام داد.

نایکی دارای زیرمجموعه‌هایی از جمله آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش‌های آل استار) و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال است.

در سال ۲۰۰۹ نایکی و تیمبرلند خرید چرم تولیدشده در بخش‌های جنگل‌زدایی‌شدهٔ جنگل‌های آمازون را متوقف کردند.[۱] این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان می‌داد گله‌های دام‌داری‌های منطقهٔ آمازون باعث تخریب جنگل‌های آمازون می‌شوند.

قرارداد با بازیکنان[ویرایش]

  1. که بعضی به اشتباه آن را نایک تلفظ می کنند.

کریستیانو رونالدو احتمالا مشهور ترین ورزشکاری است که توسط نایکی حمایت می شود . البته ورزشکاران دیگری از جمله ویرجیل فن دایک، کیلیان امباپه ، کوین دی بروینه ، فرنکی دی یونگ ، عثمان دمبله ، روبرت لواندوفسکی و مارکو وراتی نیز از جمله حمایت شدگان و استفاده کنندگان محصولات این شرکت هستند[۲] . لبران جیمز فوق ستاره ی بسکتبال دنیا نیز تحت قرارداد با این کمپانی معروف است[۳] .

تحریم تیم ملی فوتبال ایران[ویرایش]

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛ پیش از آغاز جام این شرکت آمریکایی اعلام کرد به دلیل تحریم‌های وضع‌شده از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران کفش نمی‌دهد و بازیکنان ایران اجازه ندارند از کفش‌های شرکت نایکی در مسابقات استفاده کنند که البته این مسئله با اعتراض کارلوس کی روش سرمربی ایران همراه شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Amazon rain forest". Thedailygreen.com. 2009-07-29. Archived from the original on 24 June 2011. Retrieved 2009-10-04.
  2. «بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال/ خاص بپوش و پول بگیر!/ از رکوردشکنی نیمار تا قرارداد خاص رونالدو». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۲۲-۰۱-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۷.
  3. شریفی، احمد (۲۰۱۵-۱۲-۰۸). «قرارداد مادام العمر لبران جیمز با نایکی». بسکتبال نویس. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۷.
  4. «90tv.ir | وبسایت رسمی برنامه ۹۰ - نایکی بازیکنان ایران را تحریم کرد؛ به شما کفش نمی‌دهیم». 90tv.ir | وبسایت رسمی برنامه ۹۰ -. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۶-۰۸.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]