میرزا محمدعلی سیوندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میرزا محمد علی مشیرالملک
میرزا محمدعلی خفرکی
زادهٔخفرک مرودشت
درگذشت۱۲۶۲ (قمری)
شیراز
آرامگاهدارالسلام شیراز
محل زندگیمنطقه خفرک، مرودشت
ملیتایرانی
عنوانمشیرالملک اول
منصبوزارت فارس
فرزندانابوالحسن خان مشیرالملک
والدین
  • میرزا ابراهیم مستوفی خفرکی (پدر)

میرزا محمدعلی خفرکی ملقب به مشیرالملک اول (زاده ۱۱۷۷ – درگذشته ۱۲۶۲ هجری قمری) از دولت‌مردان با نفوذ قاجار، وزیر فارس در زمان فتحعلی‌شاه و نخستین فرد خاندان در زمینه احراز مناصب سلطنتی بود.[۱]

زندگی[ویرایش]

مشیرالملک پسر میرزا ابراهیم مستوفی بود که در علم سیاق و حساب مهارت فراوان داشت. میرزا محمدعلی خفرکی خط شکسته و تحریر و سیاق دفتری را نزد پدر خود آموخت. او مالک زمین‌های بخش‌هایی از خفرک بود؛ به همین دلیل وی را «میرزا محمدعلی خفرکی» نامیده‌اند.

پس از برکناری اسدالله خان از حکومت آنجا به شیراز آمد و به وزارت حسینعلی میرزا فرمانفرمای فارس منصوب گردید و در سال ۱۲۴۵ (قمری) که فتحعلی شاه به شیراز آمد به لقب مشیرالملک مفتخر گردید.

مرگ[ویرایش]

در سال ۱۲۶۲ (قمری) میرزا محمد علی مشیرالملک وزیر فارس که بیش از هشتاد سال زندگی کرده بود در شیراز درگذشت و و کالبد او را در صفه تربت جنوب گورستان دارالسلام شیراز به خاک سپردند و بر سر گور او توسط پسرش عمارتی که به چهارطاقی مشیر معروف است ساختند که تا به امروز آن عمارت پابرجاست.

پس از مرگ لقب مشیرالملکی و منصب وزارت فارس به فرزند او ابوالحسن خان مشیرالملک رسید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «کنشگری نخبگان محلی در حکمرانی فارس؛ نمونه پژوهی: خاندان مشیرالملک (1177 - 1293 ق)». Journal of Historical Sciences Studies: ۵۹-۷۸.
  • دولت‌های ایران در عصر مشروطیت
  • شرح حال رجال ایران
  • سیاستگران دوره قاجار

صدرالتواریخ[ویرایش]

  • روزنامه وقایع اتفاقیه

[ویرایش]