میبل نورماند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میبل نورماند
نام هنگام تولدمیبل نورماند-کودی
زادهٔ۹ نوامبر ۱۸۹۲
نیو برایتون، استیتن آیلند، نیویورک
درگذشت۲۳ فوریهٔ ۱۹۳۰ (۳۷ سال)
مونرویا، کالیفرنیا
(سل)
مدفنگورستان کالوری، لس آنجلس
ملیتایالات متحدهٔ آمریکا
پیشههنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و کمدین فیلم‌های صامت
سال‌های فعالیت۱۹۱۰–۱۹۲۷
همسر(ها)لو کودی (۱۹۲۶–۱۹۳۰)

میبل نورماند (به انگلیسی: Mabel Normand) (زادهٔ ۹ نوامبر ۱۸۹۲ – درگذشتهٔ ۲۳ فوریهٔ ۱۹۳۰) هنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و کمدین فیلم‌های صامت اهل آمریکا بود. او بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۷ میلادی فعالیت می‌کرد.

زندگی[ویرایش]

او ستارهٔ پرطرفدار استودیو کی استون متعلق به مک سنت بود و به‌عنوان یکی از اولین نویسندگان، تهیه‌کنندگان، و کارگردانانِ زنِ تاریخ سینما شناخته می‌شود.

بر روی پردهٔ سینما در فیلم‌های پرفروشی به‌همراه چارلی چاپلین و راسکو آربوکل بازی کرد که با هرکدام از آن‌ها در بیش از یک دوجین فیلم هم‌بازی شد؛ ازجمله در فیلم عشق جریحه‌دارشدهٔ تیلی. او گاهی می‌نوشت و کارگردانی هم می‌کرد. همچنین، چاپلین را به‌عنوان نقش اول فیلم‌هایش انتخاب می‌کرد. در اوج دورهٔ شهرتش در اواخرِ دو دههٔ ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰، نورماند شرکت تهیه و ساخت فیلم خودش را داشت.

در دههٔ ۱۹۲۰ نام او با اتفاقاتِ پرسروصدایی پیوند خورد؛ ازجمله قتل ویلیام دزموند تیلور در ۱۹۲۲ و تیراندازی به کورتلند اس. دینز در سال ۱۹۲۴، که توسطِ رانندهٔ نورماند و اسلحهٔ او اتفاق افتاد. در هیچ‌کدام از این اتفاقات، نورماند متهم نشد.

سِیرِ کاری‌اش به‌خاطر شایعاتی که برایش ساختند و بازگشتِ بیماری سل در ۱۹۲۳، رو به نزول گذاشت. سل، سلامتی‌اش را به‌خطر انداخت، او را از حرفهٔ فیلم‌سازی بازنشسته کرد، و نهایتاً باعث مرگش در ۱۹۳۰ در ۳۷سالگی شد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mabel Normand». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵.
  • «Mabel_Normand». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]