منشاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمای روستای منشاد از جاده‌های اطراف روستا
Map

روستای منشاد در دره‌ای سبز و خرم قرار دارد که باغ‌ها و درختان فراوانی آن را در بر گرفته‌است و در تابستان‌ها ییلاق و گردشگاه مردم یزد و پیرامون آن است.

موقعیت طبیعی روستای منشاد ، میانكوهی است با آب و هوای معتدل و خشك . منشاد، یكی از ییلاقهای مهم استان یزد و ازمراكز عمده ی تمركز جمعیتی ، خدماتی و اقتصادی در منطقه است . اینجا، آب و هوایی خنك و مطبوع دارد ، به خصوص در تابستانها كه گرمای هوا در شهرها به سختی قابل تحمل است ، اینجا آب و هوایی دلنشین دارد. به همین دلیل ، هر هفته عده زیادی از شهرها برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت به اینجا می آیند . در دوردستها و در میان قامت سرسبز درختان، گاهی خانه هایی به چشم می خورد با معماری سنتی و بسیار زیبا . منزل را در دوطبقه بنا كرده اند . طبقه اول فقط چند اتاق دارد و فضاهایی كه ظاهرا هیزم دان یا مطبخ بوده اند . اما طبقه دوم ایوانی دارد مشرف به باغ با سقف چوبی .


موقعیت[ویرایش]


در 37 كیلومتری جنوب با ختری شهر مهریز قرار دارد.[۱] روستای منشاد از توابع دهستان میانكوه ، از بخش مركزی شهرستان مهریز است . روستاي منشاد نیز راه عبوري سه روستا هست كه از شمال به روستاي بنادك السادات و جنوب به روستاي باغمين و روستا زردين منتهي مي شود این روستا دربين كوههاي برافراشته از رشته كوههاي زاگرس واقع شده  است و درراه رسيدن به اين روستاي زيبا از  سه روستاي ۱-دره. ۲-گل افشان.  ۳-گهور بايد عبور كرد. كه به مجموع اين چهار روستا ميانكوه گفته مي شوداين مناطق تقريبا ييلاقي بوده ومردم اين روستاها به صورت ييلاق قشلاق تقريبا زندگي مي كنند.[۲]


پوشش گیاهی[ویرایش]


در منشاد، به هر سو كه چشم بگردانی ، درختان عظیم گردو را می بینید كه محصول خوبی هم به بار می آورند .انواع و اقسام میوه های دیگر هم چون توت ، شاه توت ، آلو ،زردآلو ٫آلوچه ، گیلاس و بادام  نیز در منشاد به عمل می آید. وفور انواع و اقسام گیاهان با خواص مختلف  دارویی و درمانی ، باعث رواج تولید گلاب و عرقیات در روستا شده.


شغل مردم روستا


شغل اكثر مردم كشاورزی و تولید محصولات باغی است . در منشاد قالیهایی با رنگها و طرحهای متنوع تولید میشود . طرح ونقشهای قالیهای منشاد بیشتر از نوع كاشانی و نائینی است و در اندازه ها و ابعاد گوناگون بافته میشود . قالی بافی یكی از منابع مهم درآمد مردم در منشاد است .


پوشش مردم روستا[ویرایش]


امروز دیگر مردم این روستا، پوشش مخصوصی ندارند و مردان آن اغلب کلاه، کت، شلوار، جلیقه، پیراهن و کفش می‌پوشند. پیشتر پوشیدن یک شلوار سیاه و گشاد که به آن نظامی می گفتند در بین مردان رایج بود و زنان نیز از روسری، چادر، پیراهن‌های گشاد و بلند، مانتو، شلوار و سایر پوشش‌های زنانه استفاده می‌کنند. پیشتر زنان همیشه چارقدی بلند بر سرداشتند.


سوغات روستا[ویرایش]


انواع عرقیجات گیاهی، خشکبار و میوه‌های درختی از مهم‌ترین سوغات منشاد محسوب می‌شوند. گردوی منشاد کیفیت بسیار مطلوبی دارد.


جاذبه‌های گردشگری و طبیعی روستای ده بالا یزد[ویرایش]


منشاد از انواع جاذبه‌های ورزشی و طبیعی کوهنوردی، صخره‌نوردی، پایش پرندگان و… برخوردار است. کوه خیبر در خاور و کوه جرزین در باختر آبادی واقع شده و هر دو کوه از رشته کوه‌های مرکزی ایران هستند. آب‌وهوای روستا کوهستانی و معتدل خشک است. مهمترین اثر دیدنی این روستا مسجد جامع‌است که از بناهای شاه یحیی مظفری به حساب میاد که در سال ۷۷۴ هجری قمری ساخته شده.

  1. «روستای منشاد مهریز یزد | اماکن تاریخی و دیدنی یزد | آنلاین یزد». onlineyazd.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  2. «منشاد - رو به‌ راه». ۲۰۲۲-۰۸-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.