مصطفی الموتی‌نیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مصطفی الموتی)
الموتی

مصطفی الموتی (زاده ۱۳۰۶ خورشیدی در آمل) از فعالان سیاسی و مطبوعاتی دوره پهلوی، نماینده مجلس شورای ملی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران است.[۱][۲]

مصطفی پسر محمدحسین، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تمدن و مدرسه عسجدی و دوره دبیرستان را در دبیرستان دارایی تهران در رشته مالی و بازرگانی طی کرد، او نخست لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه تهران دریافت و بعد از آن از همان دانشگاه مدرک دکتری اقتصاد خود را گرفت. او در ۱۵ سالگی کار روزنامه‌نگاری را شروع کرد و چندین سال خبرهای مجلس شورای ملی را تهیه می‌نمود. در ۱۳۲۴ خورشیدی در کنار کار روزنامه‌نگاری در وزارت دارایی شروع به کار کرد. پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به سود حزب توده فعالیت و در همه‌پرسی محمد مصدق به نفع وی در مازندران فعال بود و یکی از عاملان حزب پیشه در منطقه کلات نور بود اما پس از مدتی از هواخواهان حکومت پهلوی شد و با حزب توده و سیاست شوروی مخالفت کرد. در سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ خورشیدی در روزنامه داد مقالات بر ضد دولت محمد مصدق نوشت و به عضویت حزب جبهه ملی درآمد. مصطفی الموتی پس از کودتای ۲۸ مرداد روزنامه صبح امروز و مجله علمی دانشمند را منتشر نمود.

سپس به خدمات دولتی روی آورد و مدتی عضو هیئت مدیره بنگاه عمران روستایی کشور و عضو هیئت مدیره شرکت معاملات خارجی بود. در ۱۴ آذر ماه ۱۳۳۸ در دولت دکتر اقبال معاون نخست‌وزیر و مدیر کل سازمان بازرسی گردید و در ۱۳۳۹ با استعفاء از معاونت نخست‌وزیری نامزد نمایندگی مجلس شورای ملی شد که از طرف مردم رودبار، الموت، قاقازان و طارم سفلی برای نخستین بار به نمایندگی انتخاب شد، تا دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی ۶ بار نماینده مجلس شورای ملی و یک بار به عضویت مجلس مؤسسان برگزیده شد. عضو هیئت رئیسه مجلس مؤسسان سوم و نیز مجلس شورای ملی بود. وی که از حزب ایران نوین بود، لیدرپارلمانی آن حزب در مجلس شورای ملی بود. بعد از تأسیس حزب رستاخیز، به آن حزب پیوست و ریاست گروه پارلمانی آن حزب در مجلس شورای ملی را برعهده داشت. همچنین وی عضو اجرایی دفتر حزب رستاخیز و نایب رئیس گروه پارلمانی ملت ایران در اتحادیه بین‌المللی بود. وی از فرامانسونهای دوران پهلوی بود که ریاست کلوپ روتاری مرکز رابرعهده داشت.[۲][۳] مصطفی الموتی در بعضی مؤسسات مطبوعات جهانی عضو بود و در تعداد زیادی از همایش‌های بین‌المللی روزنامه‌نگاران شرکت می‌کرد. او همچنین عضو هیئت اجرایی و دفتر سیاسی حزب رستاخیز بود و به پاس خدمت به پهلوی نشان‌های سوم همایون و سوم تاج را دریافت نمود، او عضو هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ که توسط شمس پهلوی اداره می‌شد، نیز بوده‌است.

همزمان با اوج‌گیری انقلاب ۱۳۵۷ به خارج از ایران رفت. در این سال‌ها کتاب شانزده جلدی ایران در عصر پهلوی را نوشت که در آن به ذکر خاطرات خود و تشریح شخصیت‌های پهلوی می‌پردازد مصطفی الموتی هم‌اکنون ساکن لندن می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. دکتر مصطفی الموتی نایب‌رئیس مجلس شورای ملی
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۲۰.
  3. «الموتی، مصطفی - دانشنامه - مرکز اسناد انقلاب اسلامی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۲۰.