مرزیکلا

مختصات: ۳۶°۲۱′۴۹″شمالی ۵۲°۴۴′۲۳″شرقی / ۳۶٫۳۶۳۶°شمالی ۵۲٫۷۳۹۷°شرقی / 36.3636; 52.7397
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرزی‌کلا
مرزی‌کِلا
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانبابل
بخشبابل‌کنار
سال شهرشدن۱۳۷۹
مردم
جمعیت868 (سرشماری 1395)
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۲۰ هکتار
ارتفاع۸۲
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه۱۱۹۵ میلی متر
اطلاعات شهری
شهردارایمان علی پور بالف [۱]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱۳۲۶۳
وبگاه
مرزی‌کلا بر ایران واقع شده‌است
مرزی‌کلا
روی نقشه ایران
۳۶°۲۱′۴۹″شمالی ۵۲°۴۴′۲۳″شرقی / ۳۶٫۳۶۳۶°شمالی ۵۲٫۷۳۹۷°شرقی / 36.3636; 52.7397

مرزی‌کلا از شهرهای کوچک استان مازندران و مرکز بخش بابل‌کنار شهرستان بابل است. شهر مرزی‌کلا در جنوب شهرستان بابل واقع شده‌است[۲] مردم مرزی‌کلا از قومیت طبری هستند[۳] و به زبان مازندرانی[۴] گویش می‌کنند. این شهر در بیست کیلومتری جنوب شهر بابل و در مرکز بخش بابلکنار واقع است و به عنوان پل ارتباطی به جاده‌ی فیروزکوه، در منطقه ی کوهستانی و جنگل های کنار بابلرود، به شمار می‌رود.[۵] جادهٔ گنج افروز (بابل‌کنار) از این شهر می‌گذرد و امتداد آن از جنوب به شهرستان سوادکوه شمالی (شیرگاه) و جاده سوادکوه به تهران متصل می‌شود.[۲] رودخانه بابل رود که از کوه‌های سوادکوه سرازیر می‌شود از کنار این شهر عبور کرده و با گذر از روستاهای متعدد و عبور از شهرهای بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد.

عمده شغل مردم شهر مرزیکلا به مانند روستاهای مجاور کشاورزی است. در سال ۱۳۴۷ به همت شهر شهبانو فرح دیبا ( آخرین همسر محمدرضا پهلوی، دومین پادشاه از خاندان پهلوی) ) ، زایشگاهی در مرزیکلا تأسیس شد که تا به امروز خدمات بهداشتی شایانی به مردم منطقه نموده‌است. امروزه این زایشگاه تبدیل به بیمارستان (بیمارستان هفده شهریور مرزی‌کلا) شده که با همت اهالی شهر و روستاهای مجاور، قرار است بخشهای مختلفی نظیر آزمایشگاه و … جهت رفاه حال مردم به آن اضافه گردد.[نیازمند منبع]

شهر مرزی‌کلا، شامل چهار محله مرزی‌کلا، پیتکا، رییس‌کلا و سیادرکا است.

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۸۶۸ نفر جمعیت بوده‌است.[۶] مردم مرزیکلا به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. https://www.imna.ir/news/532517
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «سازمان توسعه شهرستان بابل». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۷.
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۶۵.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  5. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۶۵.
  6. «تعداد جمعیت و خانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.
  7. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).