مخمر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مُخَمِّر
مخمر گونه ساکارومایسس سرویزیه
نمودار برچسب مقطعی از یک سلول مخمر معمولی
نمودار برچسب مقطعی از یک سلول مخمر معمولی
رده‌بندی علمی
حوزه: یوکاریوت
فرمانرو: قارچ‌ها
نمونه‌ای از یک مخمر خشک

مُخَمِّرها (به انگلیسی: Yeasts)‌ دسته‌ای از یوکاریوت‌های تک‌سلولی هستند که در فرمانرو قارچ‌ها و شاخه آسکومیست‌ها دسته‌بندی می‌شوند.[۱][۲][۳] برخی از گونه‌های مخمر توانایی ایجاد ویژگی‌های چند سلولی را با تشکیل رشته‌هایی از سلول‌های جوانه‌زن متصل به نام شبه‌هیف یا هیف کاذب دارند، یا به سرعت به یک خوشه چند سلولی با اندامک‌های سلولی عملکرد. تخمین زده می‌شود که یک درصد از همه گونه‌های قارچی را تشکیل می‌دهند.[۴] معروف‌ترین آن‌ها ساکارومایسس سرویزیه نام دارد که به مخمر نان نیز معروف است و در تخمیر الکلی خمیر نان و آبجو و دیگر منابع کربوهیدراتی نقش دارد. در طی این فرایند مخمر با تغذیه از قند، الکل و دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. مخمرها اغلب به روش تقسیم سلولی (جوانه زدن) تکثیر می‌شوند ولی ممکن است تکثیر جنسی (حاصل ادغام دو سلول) نیز داشته باشند.

ساکارومایسس بایانوس و ساکارومایس سرویزیه یا مخمر نان در ساخت شراب کاربرد دارد و ساکارومایسس بولاردی در پزشکی کاربرد دارد. کاندیدا آلبیکنس از مخمرهای بیماری‌زا است که ایجاد کاندیدیازیس می‌کند. از دیگر مخمرها می‌توان به پیچیا و شیزومایسس پومبه اشاره کرد. از مخمر نان برای تغذیه ارتمیا نیز استفاده می‌شود. این نوع مخمرها در شراب‌گیری نیز کاربرد دارند. البته این ماده برای بدن مفید نیست.

منابع[ویرایش]

  1. Piškur, Jure; Compagno, Concetta (2014). Molecular Mechanisms in Yeast Carbon Metabolism. Springer. p. 98. ISBN 978-3-642-55013-3. The second completely sequenced yeast genome came 6 years later from the fission yeast Schizosaccharomyces pombe, which diverged from S. cerevisiae probably more than 300 million years ago.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام YeastRef1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. Hoffman CS, Wood V, Fantes PA (October 2015). "An Ancient Yeast for Young Geneticists: A Primer on the Schizosaccharomyces pombe Model System". Genetics. 201 (2): 403–23. doi:10.1534/genetics.115.181503. PMC 4596657. PMID 26447128.
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Kurtzman1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).