محله زشک سفلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محله زشک سفلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانطرقبه شاندیز
بخشبخش شاندیز
دهستانابرده
مردم
جمعیت۱۵۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۱۶۴۷۵۱

محله زشک سفلی، روستایی از توابع بخش شاندیز شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است.

با توجه به پتانسیل معدنی منطقه شرکت معدن کاوان اروند شرق معدنی در منطقه در حال اکتشاف می باشد که این شرکت متعلق به گروه معادن یزدانی میباشد .

معدن طلا منطقه نیز متعلق به این مجموعه که به یاری خداوند و کمک مسئولان محترم و دعای رهبر انقلاب انشالله امسال به بهره برداری می رسد و تعداد ۵۰ نفر مستقیم در معدن و ۱۰۰ نفر در کارخانه فراوری طلا مشغول به کار می شوند مهندس یزدانی اعلام نمودند کلیه نیروهای عمومی از منطقه و در صورت وجود مهندسین نیز از منطقه استخدام می گردد در همین خصوص مسئولان محترم و نیز نماینده محترم مجلس نیز کمک هایی به این معدن نموده تا بتوانیم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

امیدواریم با حجم سرمایه گذاری در اکتشاف بتوانیم ذخیره مناسب و قابل توجهی را اخذ نماییم.

شایان ذکر است معدن فوق مربوط به بخش بینالود و زشک می باشد که معادن اهن سنگ مس و ساختمانی نیز در این مناطق فعال می باشند.

آشنایی با روستای (محله زشک)[ویرایش]

این روستا در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرشاندیز و ۱۲ کیلومتری روستای زشک واقع شده‌است. وجود قنوات بجامانده از گذشته حکایت از قدمت روستا و سکونت مردمانی در سالیان دور دارد. این منطقه دارای ۳ آبادی بنام‌های محله زشک علیا، محله زشک سفلی، استخرکاس است. مشاغل ساکنین روستا باغداری- زنبورداری- دامداری به صورت سنتی است. تعداد خانوارهای روستا در فصول پاییز و زمستان کاهش و در فصول کشت و کار افزایش می‌یابد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان ابرده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.[۱]

آب و هوا[ویرایش]

این روستا به مانند اکثر روستاهای اطراف مشهد، روستایی ییلاقی با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم می‌باشد. این روستا دارای یک رودخانه می‌باشد که آب آن فصلی بوده و در تابستان‌ها خشک می‌شوند. این وضعیت با توجه به خشکسالی‌های سالیان اخیر، تشدید گردیده‌است. به لحاظ چشم‌اندازهای زیبا و صفای محیط و اعتدال آب و هوا و باغ‌های سرسبز میوه، یکی از بهترین و با صفاترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد است. بهترین محصول باغ‌های این منطقه گیلاس و آلبالو است و محصولات چون سیب، گلابی، زردآلو، هلو و گردو نیز در آن تولید می‌شود.

مسیر رفتن به روستا[ویرایش]

روستا دارای دو مسیر می‌باشد: یکی از این مسیرها و راه اصلی رفتن به روستا از جاده سنتو (بعد پیچ ساغروان-بعد از روستای کاهو) بوده؛ اما مسیر دیگرآن از روستای زشک می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۰» (اکسل). درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.