مجتبی استکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجتبی استکی
نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی
دوره مسئولیت
۷ مرداد ۱۳۶۰ – ۱ دی ۱۳۶۰
پیش ازفریدون استکی
اکثریت۵۷٬۹۵۸ (۷۷٫۷۰ درصد آرا)
پس ازرحمان استکی
حوزه انتخاباتیشهرکرد
شهردار هفشجان
اطلاعات شخصی
زاده۱ فروردین ۱۳۳۴
شهرکرد، ایران
درگذشته۱ دی ۱۳۶۰ (۲۶ سال)
چهارراه خواجه ربیع، مشهد
آرامگاهگلزار شهدا، شهرکرد، ایران
ملیت ایران
حزب سیاسیحزب جمهوری اسلامی
روابطرحمان استکی و فریدون استکی (برادران)
پیشهسیاستمدار

مجتبی استکی (زاده ۱ فروردین ۱۳۳۴ در شهرکرد_ درگذشتهٔ ۱ دی ۱۳۶۰ در مشهد) سیاستمدار ایرانی و نماینده شهرکرد در دوره اول مجلس شورای اسلامی و از اعضائ حزب جمهوری اسلامی شهرکرد بود که در اول دی ۱۳۶۰ در مشهد به همراه امامقلی جعفرزاده، فرماندار شهرکرد توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد.[۱] وی برادر رحمان استکی بود.[۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

مجتبی استکی در اول فروردین ۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی در شهرکرد متولد شد. تحصیلات ابتدایش را در شهرکرد گذراند. و در سال ۱۳۵۲ دیپلم و مدتی بعد در انستیتوی تکنولوژی اهواز فوق دیپلمش را گرفت و در اواخر سال ۱۳۵۵ به خدمت سربازی رفت. در سال ۱۳۵۷ در جریان انقلاب به فرمان سید روح‌الله خمینی از خدمت نظام وظیفه سر باز زد و به شهرکرد آمد و در کنار برادرش رحمان استکی (که در حادثه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد) به ایجاد جلسات و تشکیلات مذهبی پرداخت.[۴]

بعد از انقلاب[ویرایش]

استکی از اوایل انقلاب در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی نقشی فعال داشت. پس از مدتی مسئولیت شهرداری هفشجان را پذیرفت و پس از آن به دادگاه انقلاب شهرکرد رفت. او مدتی را به خدمت در اداره آموزش و پرورش شهرستان فارسان پرداخت. بعد از ۷ تیر ۱۳۶۰ و درگذشت برادرش رحمان، که نمایندگی مردم شهرکرد را در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عهده داشت؛ در انتخابات میاندوره ای مجلس از سوی مردم شهرکرد به نمایندگی مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

درگذشت[ویرایش]

استکی، در اول دی ۱۳۶۰ و پس از بازگشت از سفرش به مناطق جنگی به همراه تعدادی از مسئولین شهرستان برای زیارت به مشهد آمد و به همراه امامقلی جعفرزاده سامانی، فرماندار شهرکرد، در خیابان گاز مشهد به دست سازمان مجاهدین خلق با اصابت ترکش نارنجک ترور شد. آرامگاه وی در زادگاهش شهرکرد قراردارد.[۵][۶]

آراء[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مقدس، خبرگزاری دفاع (۱۳۸۵/۱۲/۱۵–۱۴:۵۰). «استکی، مجتبی». fa. دریافت‌شده در 2023-12-02. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. شهادت، نوید شاهد | فرهنگ ایثار و (۱۳۹۷/۱۰/۰۱–۱۶:۴۸). «نماینده شهیدی که از بیت شهادت بود و جان فدای انقلاب کرد». fa. دریافت‌شده در 2023-02-12. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. جوان‌آنلاین (۱۳۹۸/۱۰/۱۴–۰۶:۱۲). «کرسی مجلس سکوی شهادت رحمان و مجتبی بود». fa. دریافت‌شده در 2023-12-02. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. tebyan.net، موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان | (۲۰۰۶-۱۱-۳۰). «مردان مرد». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
  5. شهید مجتبی استکی[پیوند مرده]
  6. «خبرگزاری فارس - چرا منافقین به خون «امامقلی» تشنه بودند؟ / روایت مردی که کودک‌کشی را تاب نمی‌آورد». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۱۰-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
  7. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
  8. امام‌قلی جعفرزاده سامانی[پیوند مرده]
  9. استمرار اجرای طرح هر هفته با شهدا در سامان - خبرگزاری ایسنا