ماهرشالا علی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماهرشالا علی
زادهٔ۱۶ فوریهٔ ۱۹۷۴ ‏(۵۰ سال)
اوکلند، کالیفرنیا، آمریکا
ملیتآمریکایی
دیگر نام‌هاماهرشالا کریم-علی
تحصیلاتدانشگاه نیویورک
سال‌های فعالیت۲۰۰۱–اکنون
همسر(ها)آماتوس-سامی کریم (ازدواج ۲۰۱۳)
فرزندان۱

ماهرشالا علی (انگلیسی: Mahershala Ali؛ زاده ۱۶ فوریهٔ ۱۹۷۴) هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا و برنده دو جایزه اسکار است. وی از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون مشغول فعالیت است.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مورد عجیب بنجامین باتن، ۴۴۰۰، غارتگران، مکانی آن سوی کاج‌ها ، کتاب سبز و سریال تلویزیونی خانه پوشالی اشاره کرد.
او در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار برای ایفای نقش در فیلم سینمایی مهتاب برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. وی نخستین بازیگر مسلمان سیاه‌پوستی است که جایزه اسکار را برده‌است. در اسکار نود و یکم نیز وی برندهٔ جایزهٔ بهترین هنرپیشه مکمل مرد برای فیلم کتاب سبز شد. همچنین او برای بازی در فیلم آواز قو، در هفتاد و نهمین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم درام شده‌است.[۱]

ماهرشالا علی ابتدا مسیحی بود ولی در سال ۱۹۹۹ مسلمان گشته و به مذهب احمدیه پیوست.

جوانی و تحصیل[ویرایش]

ماهرشالا علی با نام اصلی ماهر شلال هاشبز گیلمور در شانزدهم فوریهٔ سال ۱۹۷۴ در اوکلند واقع در کالیفرنیا به دنیا آمد. والدین او، ویلیسیا و فیلیپ گیلمور، نام وی را بر اساس نام فرزند دوم اشعیا نبی، یکی از پیامبران انتخاب کرده‌اند. ماهرشالا دوران کودکی و نوجوانیش را در شهر هیوارد گذراند و در همین زمان، استعداد خودش را در ورزش‌های مختلف، خصوصاً بسکتبال نمایان کرد. او در ادامه با بورسیهٔ ورزشی، به دانشگاه سنت ماری رفت و به عضویت تیم بسکتبال دانشگاه درآمد ولی پس از مدتی به دلیل نارضایتی، این تیم را ترک کرد. ماهرشالا به دلیل شغل پدرش که بازیگر تئاتر بود و حتی سابقهٔ اجرا در برادوی را نیز داشت، از همان ابتدا با فضای هنری آشنا بود و در تعطیلات تابستانی نیز، معمولاً به همراه پدرش به پروژه‌های مختلف می‌رفت. او حتی شعر هم می‌نوشت و از این طریق در مسابقات ادبی مختلف و شب شعرها نیز شرکت می‌کرد. در همین زمان بود که وی به بازیگری نیز علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت که در این زمینه، به تخلیهٔ هیجانات هنریش بپردازد. پس اینچنین شد که در یکی از تولیدات نمایشی جورج سی ولف تحت عنوان Spunk، به نقش آفرینی پرداخت.

ماهرشالا در سال ۱۹۹۶، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سنت ماری در رشتهٔ علوم ارتباطات اجتماعی، به تئاتر شکسپیر کالیفرنیا پیوست و در همین زمان، در نشریهٔ گاوین ریپورت، با موضوع تخصصی رادیو مشغول به کار شد. او در ادامه در امتحان ورودی دانشگاه نیویورک در رشتهٔ بازیگری پذیرفته شد و در سال ۲۰۰۰، مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه اخذ کرد.

وی که پس از حملات یازده سپتامبر در لیست مراقب پلیس فدرال آمریکا قرار گرفت در مصاحبه‌ای از شرایط بد مسلمانان در آمریکا انتقاد کرد و گفت:[۲]

به عنوان یک مرد سیاه‌پوست، از دیدن تعصبات ضداسلام، متعجب نمی‌شوم. اگر پس از چند دهه زندگی در آمریکا به عنوان یک مرد سیاه‌پوست، مسلمان شوید از روبه‌رو شدن با تبعیض‌ها به عنوان یک مسلمان متعجب نمی‌شوید. من به دلیل سیاه‌پوست بودن بارها هنگام رانندگی از سوی پلیس متوقف شده‌ام و از من پرسیده‌اند که تفنگت کجاست؟ این تبعیض‌ها برای مسلمان‌ها تازه خواهد بود اما برای ما تازگی ندارد. همسرم پس از چندین تجربه ناخوشایند دیگر در نیویورک حجاب بر سر نگذاشت. او دیگر احساس امنیت نمی‌کرد.

گزیدهٔ فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال عنوان نقش یادداشت‌ها
۲۰۰۸ مورد عجیب بنجامین باتن مورد عجیب بنجامین باتن تیزی وترز
۲۰۰۹ عبور از مرز کارآگاه استریکلند
۲۰۱۰ غارتگران مومباسا
۲۰۱۲ مکانی آن سوی کاج‌ها کوفی کانکام
۲۰۱۴ بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد – بخش ۱ باگز
۲۰۱۵ بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد – بخش ۲
۲۰۱۶ دولت آزاد جونز موسی واشینگتن
مهتاب خوان جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
ارقام پنهان جیم جانسون
۲۰۱۸ کتاب سبز دان شرلی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی پرولر نقش صدا؛ فیلم انیمیشن
۲۰۱۹ آلیتا: فرشته جنگ بردار
۲۰۲۱ جاودانگان بلید صحنه پس از تیتراژ
آواز قو کامرون/جک همچنین تولیدکننده
۲۰۲۵ بلید نشان‌دهندهٔ فیلمی است که هنوز اکران نشده‌است بلید [۳]
کلید
به آثاری اشاره دارد که در حال حاضر منتشر نشده‌اند به آثاری اشاره دارد که در حال حاضر منتشر نشده‌اند

تلویزیون[ویرایش]

سال عنوان نقش یادداشت‌ها
۲۰۰۳ سی‌اس‌آی گارد امنیتی مقبره قسمت «Lucky Strike»
۲۰۰۹ به من دروغ بگو کاراگاه دون هیوز قسمت «Do No Harm»
نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه مارک فاستر قسمت «Unstable»
۲۰۱۲ آلکاتراز کلارنس مونتگومری قسمت «Clarence Montgomery»
۲۰۱۳–۲۰۱۶ خانه پوشالی رمی دانتون ۳۳ قسمت
۲۰۱۶ لوک کیج کرنل «کاتنموث» استوکس ۶ قسمت
۲۰۱۹ کارآگاه حقیقی وین هیز ۸ قسمت
۲۰۲۰ رامی شیخ علی مالک ۶ قسمت
۲۰۲۱ شکست‌ناپذیر تیتان (صدا) ۲ قسمت

منابع[ویرایش]

  1. Lattanzio, Ryan; Lattanzio, Ryan (2021-12-13). "2022 Golden Globe Nominations: 'Licorice Pizza,' 'Squid Game,' 'West Side Story,' and More". IndieWire (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-16.
  2. «برای یک سیاه‌پوست تبعیض چیز تازه‌ای نیست». خبرگزاری تسنیم. ۳ اسفند ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۷.
  3. D'Alessandro, Anthony (July 20, 2019). "'Blade' Being Rebooted By Marvel With Mahershala Ali; 'Fantastic Four' Also In The Works". ددلاین هالیوود. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]