لئو فون کاپریوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لئو فون کاپریوی
دومین صدراعظم آلمان
دوره مسئولیت
۲۰ مارس ۱۸۹۰ – ۲۶ اکتبر ۱۸۹۴
پس ازاتو فون بیسمارک
پیش ازشلودویگ، شاهزاده هوهنلوهه-شیلینگسفورست
اطلاعات شخصی
زاده
گئورگ لئو گراف فون کاپریوی د کاپررا د مونته‌کوکولی

۲۴ فوریهٔ ۱۸۳۱
شارلوتنبورگ، در نزدیکی برلین،
پروس
درگذشته۶ فوریهٔ ۱۸۹۹ (۶۷ سال)
Skyren، امپراتوری آلمان
ملیتآلمان
حزب سیاسیوجود نداشت
پیشهنظامی، سیاستمدار

گئورگ لئو گراف فون کاپریوی د کاپررا د مونته‌کوکولی(به آلمانی: Georg Leo Graf von Caprivi de Caprera de Montecuccoli) (زادهٔ ۲۴ فوریه ۱۸۳۱ – درگذشتهٔ ۶ فوریه ۱۸۹۹) سرلشکر و دولت‌مرد آلمانی بود. وی پس از اتو فون بیسمارک میان سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ صدر اعظم آلمان بود.

زندگی[ویرایش]

فون کاپریوی در شارلوتنبورگ در نزدیکی برلین زاده‌شد. خانوادهٔ او تبار ایتالیایی و اسلوون داشتند و نام خانوادگی او نیز در پیوند با شهر کوپریونیک در اسلوونی بود. در آینده و در پی جنگ با عثمانی نیاکان او به سیلیزیا کوچیدند.

فون کاپریوی به ارتش پروس پیوست و در آن پیشرفت کرد. مدتی هم عهده‌دار وزارت جنگ بود. با برکناری بیسمارک در زمان ویلهلم دوم او به صدارت عظمی رسید. از دستاوردهای دورهٔ صدارت او برقراری تفاهم‌نامه‌های بازرگانی با روسیه و سیاست تعامل با بریتانیا بود.

او که در آغاز از پشتیبانی حزب لیبرال ملی آلمان برخوردار بود با گذشت زمان این پشتیبانی را از دست داد و سرانجام کنار گذاشته شد.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Leo von Caprivi," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Leo_von_Caprivi&oldid=433371228 (accessed July 24, 2011).