قلعه تخت‌کوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه تخت کوه
Map
نامقلعه تخت کوه
کشورایران
استاناستان مرکزی
شهرستانشهرستان دلیجان
بخش مرکزی روستای رباط ترک
اطلاعات اثر
نام محلیقلعه تخکوه
نام‌های دیگرندارد
نام‌های قدیمیقلعه تخکوه
نوع بناسنگ و ملات گل
سال‌های مرمتبه دست فراموشی سپرده شده‌است
کاربریبدون استفاده
کاربری کنونیدر حال فرسایش و تخریب
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام
بانی اثرخدا می‌داند
مالک اثرسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مالک فعلی اثرسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۶۹۶۵
تاریخ ثبت ملی۱۰ دی ۱۳۸۱
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدآزاد (به روستای رباط ترک که رسیدی جاده خاکی ۲ کیلومتر به سمت شمال و از جنگل گزها عبور کرده راه را ادامه می‌دهیم)
وبگاه
قلعه تخت کوه بر ایران واقع شده‌است
قلعه تخت کوه
روی نقشه ایران
۳۳°۴۶′۲۸″شمالی ۵۰°۴۸′۲۱″شرقی / ۳۳٫۷۷۴۵۴۵۶۹۱۱۳۷۱۷°شمالی ۵۰٫۸۰۵۸۸۸۱۷۵۹۶۴۳۵۵°شرقی / 33.77454569113717; 50.805888175964355

قلعه تخت‌کوه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دلیجان، بخش مرکزی، روستای رباط ترک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۹۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

قلعه تخت کوه بر بالای صخره ای آهکی در دامنه کوهی به همین نام و در شمال غرب روستای رباط ترک ۶ کیلومتری جاده هواصلاتی اصفهانتهران واقع شده‌است. این بنا از ساخته‌های دوره اسلامی می‌باشد قلعه تخت کوه دارای پلانی مستطیل شکل و در جهت جنوب غربی – شمال غربی بنا شده‌است.

قلعه با سنگ‌های نامنظم آهکی همان کوه و با ملات ساخته شده‌است. ارتفاع باقیماندهٔ دیوارها بین ۱ تا ۵ متر و ضخامت دیوارها ۱ تا ۵/۱ متر می‌باشد دیوار جنوب غربی و غربی تقریباْ سالم مانده ودیوارهای شمال شرق و شرق قلعه تخریب شده‌اند.

قلعه دارای چهار برج توخالی بوده که بجز برج جنوب غربی بقیه تقریباْ سالم مانده‌اند بالای برج‌ها با چینه ساخته شده که در حال حاضر بین نیم تا یک متر از چینه باقی مانده‌است. در داخل قلعه آثاری از دیوارهای بناهای داخلی به چشم می‌خورد که محدوده سه اتاق در جنوب غربی قلعه مشاهده می‌گردد. همچنین در قسمت جنوب غربی قلعه خارج از بنا آثاری از دیواری به طول ۷۰/۵ متر و ضخامت ۱ متر و ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر باقی‌مانده که ساخت و سازهایی در خارج از قلعه‌است. در قسمت جنوب و شرق صخره سنگی زیر قلعه کنده شده که در حال گذشته گله داران از آن به عنوان پناهگاه گوسفندان استفاده می‌کنند.

قسمتهایی از این قلعه تاریخی در زمستان سال۱۳۹۰ به دست افراد ناشناس به جهت جستجوی گنج تخریب گردیده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.