قره‌آغاج چرچیلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قره‌آغاج چرچیلو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستانمشکین شهر
بخشمرادلو (استان اردبیل)
دهستانیافت
نام محلیچرچیلی قره آغاج
نام‌های دیگرقره آغاج کلان
نام‌های قدیمیقره آغاج چرچیلو

قره‌آغاج چرچیلو یا قره آغاج کلان از روستاهای دهستان یافت و از توابع بخش مرادلوی شهررَضِی(رزی) می باشد که خود شهر رضِی از زیرمجموعه های شهرستان مشکین شهر، واقع دراستان اردبیل است. این روستا در تقسیمات کشوری گذشته جزءشهرهای کلیبر، اهر و هوراند آذربایجان شرقی بوده است.

آثارتاریخی و مناطق بکردست نخورده ی گمنام بسیاری در "دهستان یافت" به خصوص دراطراف روستاهای "چرچیلو" ،"قره آغاج کلان"، "کنچوبه"، "گیرده گول" و "کلم نو" و "دیکدرق" که در محاصره ی کوه های بلندقره داغ قراردارند وجوددارد.

یکی از این آثار قلعهٔ گیندیمان یا گندیمن یا گیلدمن است که مادر شاه طهماسب هم برای مدتی درآن جا زندگی می‌کرده و در میان جنگل‌های میر گور و دره زنبور و در کنار قشلاق روستای قره آغاج کلان قرار دارد و آثار باستانی و قبور زیادی دراطرافش دیده می‌شود که برای عموم اهالی منطقه و ایران ناشناخته است.

قدمت آثار موجود در دهستان یافت گاهی به قبل از دورهٔ ی هخامنشیان (ماقبل تاریخ وعصرسنگی) می‌رسد و در جنگل‌های اطراف خوک و کبک و قوچ و خرس و ... بسیار دیده می‌شود، که امروزه منطقه‌ای کاملاً بکر و دست نخورده محسوب می شود

از شاعران واساتید اخلاق گمنام قره داغ و روستای قره آغاج کلان می توان به مرحوم حسین تقی زاده قره آغاج چرچیلو که داری طبعی استوار در مدح اهل بیت و سرودن اشعار اجتماعی و اخلاقی و بیان لطیفه های پندآموز داشت اشاره کرد.دیوان اشعارایشان تاسال 1378نزدفرزندان وی محفوظ بوده است