قدرت‌الله علیخانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قدرت‌الله علیخانی
قدرت الله علیخانی
نماینده مجلس شورای اسلامی دوره ششم و هفتم و هشتم
دوره مسئولیت
۱۳۷۹ – ۱۳۹۱
حوزه انتخاباتیقزوین، آبیک و البرز
حوزه انتخاباتیقزوین، آوج و بوئین زهرا
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۲۶
روستای خیارج
ملیتایرانی
حزب سیاسیحزب جمهوری اسلامی
پیشهروحانی و سیاستمدار

قدرت‌اله علیخانی متولد 1326 فرزند مرحوم شیخ ذبیح الله می باشد.

وی توانست در برخی از دوره های انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برخی کاندیداهای مورد حمایت خویش را در حوزه‌های انتخابیه استان قزوین وارد این مجالس نماید.

به نقل از آقای سید محمد موسوی خویینی ها و طبق اسناد ساواک، اولین بار در سن 16 سالگی به همراه ایشان توسط ساواک دستگیر شد.

مرحوم حاج سید احمد خمینی در نامه ای خطاب به قدرت الله علیخانی نوشت: شما مورد اعتماد امام می باشید.

مرحوم‌ حاج سید احمد خمینی در دفاع از قدرت الله علیخانی در نامه ای تاریخی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشت : شیخ قدرت علیخانی مرد روزهای سخت است.

وی که از جمله مبارزین در دوران پیش از انقلاب بوده‌ است و در این راه متحمل زندان و شکنجه نیز شده‌ است از جمله افراد نزدیک به آیت الله خمینی بود.

وی که از جمله مبارزین در دوران پیش از انقلاب بوده‌است و در این راه متحمل زندان نیز شده‌است از جمله افراد نزدیک به آیت الله خمینی بود که پس از انقلاب مسوولیت‌های اجرایی متعددی در قزوین چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و رییس بازرسی کل نیروهای انتظامی بوده‌است.

شیخ قدرت اگر چه در قزوین علاوه بر اقدامات متعدد عمرانی و فعالیت‌های سیاسیش مشهور است اما در سطح کشور از چهره‌های شاخص سیاسی محسوب می شود و عضو فراکسیون اقلیت مجلس که موضع‌گیری‌های وی در مجلس، چهره یک سیاستمدار جسور با خطابه‌های تند و آتشین را به وی داده‌است[۱]

در دوره های پنجم ،دهم ،یازدهم ،مجلس شورای اسلامی صلاحیت وی،به علت عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت.

سوابق مبارزتی پیش از انقلاب[ویرایش]

قدرت الله علیخانی قبل از انقلاب به همراه مرحوم فقیه برادر مرحوم آیت الله مشکینی از اعضا گروه ضربت بود.

از جمله اقدام های صورت گرفته توسط وی، تشکیل تجمع های ایرانیان مقیم لندن و سخنرانی بر علیه محمد رضا شاه پهلوی در هاید پارک لندن بود.

او رئیس گروه ضربت بود و در زندان های کمیته مشترک، قصر و اوین (هم بند با آقایان،آیت الله طالقانی ، آیت الله منتظری ، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی ، محمد رضا مهدوی کنی ، انواری ،عسگر اولادی ، بادامچیان و عزت شاهی) زندانی و شکنجه شد.

پس از انقلاب[ویرایش]

قدرت الله علیخانی از جمله افراد نزدیک به آیت الله خمینی و از دوستان حاج سید احمد خمینی  بود که پس از انقلاب به مسئولیت های متعددی، منصوب شد.

  • مامور رسیدگی به مناطق محروم قزوین با حکم آیت الله خمینی
  • فرماندهی کمیته های انقلاب اسلامی زنجان و قزوین
  • رئیس بازرسی کل کمیته های کشور
  • رئیس بازرسی کل نیروی انتظامی کشور
  • نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی
  • عضو هیئت منصفه دادگاه ویژه روحانیت
  • رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما

مشهورترین نطق قدرت الله علیخانی در مجلس شورای اسلامی ،بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در حمایت از میرحسین موسوی (جمله ای بود که به نقل از آیت الله خمینی که گفت: آقای موسوی کسانی که در مقابل شما ایستاده اند توانایی اداره یک‌نانوایی را ندارند )که در شبکه های مجازی بازید میلیونی داشته است.

منابع[ویرایش]