فرنوش بهزاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرنوش بهزاد
فرنوش بهزاد در ارکستر فیلارمونیک نو
فرنوش بهزاد در ارکستر فیلارمونیک نو
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۰
ساز(ها)پیانو، فلوت و ویلونسل
سال‌های فعالیترهبر ارکستر و آهنگساز
وبگاه

فرنوش بهزاد (۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۰)، رهبر ارکستر، آهنگساز و از موسیقیدانان معاصر ایران است. طی سالهای گذشته وی ارکسترهای فراوانی را رهبری نموده‌است که طی آن اجرای آثار آهنگسازان برجسته موسیقی کلاسیک جهان را به اجرا درآورده است. امروز و پس از سالها فعالیت ساکن شهر لندن در کشور انگلستان است و در کنار آهنگسازی و رهبری ارکستر به تدریس موسیقی نیز می‌پردازد.

زندگی[ویرایش]

فرنوش بهزاد در روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران چشم به جهان گشود. فراگیری موسیقی را از ۶ سالگی با فراگیری ویولن و سپس پیانو آغاز نمود. پس از اتمام دوران تحصیلات متوسطه و تجربه نوازندگی به همراه گروه‌های موسیقایی در ایران، جهت تکمیل تجربیات خود به کشور انگلستان مهاجرت نمود. دوره کارشناسی موسیقی را در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر را در دانشگاه گلد اسمیت لندن (به انگلیسی: Goldsmiths, University of London) به اتمام رسانید و در ادامه تحصیلات آکادمیک خود را به گرایش «مطالعه موسیقی بومی ملل» (به انگلیسی: Ethnomusicology) در مقطع کارشناسی ارشد به اتمام رساند.

از مهم‌ترین دستاوردهای علمی وی می‌توان به کسب تجربه و دانش در کلاس‌های آهنگسازی با «استنلی گلسر» (به انگلیسی: Stenely Glasser) و رهبری ارکستر با «جرج هرست» (به انگلیسی: George Hurst) اشاره نمود.

آثار[ویرایش]

از جمله کارهای آهنگسازی وی می‌توان از ساخت مجموعه پنج قصه از شاهنامه با همکاری بهمن فرسی اشاره نمود که برای ساخت قطعات آن از صداها و آواها الهام گرفته و در سازبندی آن از سازهای بدوی و محلی در کنار اشیا و ابزار دیگری که ساز نیستند اما قابلیت تولید صدا دارند، در کنار سایر سازهای اروپایی استفاده کرده‌است.[۱]

ساخت و اجرای قطعاتی مبنی بر اشعار سعدی و نیما یوشیج از دیگر دستاوردهای موسیقایی وی طی سالهای فعالیت هنری وی می‌باشد.

موسیقی فیلم[ویرایش]

فرنوش بهزاد، در زمینه موسیقی فیلم نیز فعالیت داشته‌است. در سال ۱۹۹۱ آهنگسازی فیلم ۲۱ به کارگردانی دن بوید (به انگلیسی: ِDon Boyd) و با بازی پتسی کنزیت (به انگلیسی: Patsy Kensit) را به عهده داشت و در ادامه برای فیلم‌های Gone are the days of Summer و «زندگی محمد پیامبر» به سفارش شبکه چهار تلویزیون انگلستان اشاره نمود.[۲]

اجرای صحنه ای[ویرایش]

فرنوش بهزاد، رهبر ارکستر اجراهای صحنه ای بسیار زیادی در سالن‌های معروف شهر لندن، آلبرت هال (به انگلیسی: Albert Hall)، (به انگلیسی: The South Bank Centre)، سنت جان و بسیاری دیگر از ابتدای سالهای دهه ۶۰ خورشیدی بوده‌است.

وی علاوه بر رهبری ارکستر و آهنگسازی در نواختن سازهای گوناگون نیز مهارت دارد. او که رهبری ارکسترهای فیلارمونیک نو لندن، Eurasia و ارکستر کلاسیک اثنو (به انگلیسی: Ethno Classical Orchestra) را در کارنامه خود دارد، در کارهایش همیشه به دنبال ایجاد پیوند و گفتگو میان شرق و غرب می‌باشد.

روزشمار زندگی هنری[ویرایش]

۲۰۰۴: ارکستر فیلارمونیک نو، تالار سنت جان شهر لندن[۳]

۲۰۰۴: جادوی شرق (به انگلیسی: Magic of the East)، تالار سنت جان شهر لندن

۲۰۰۵: پژواک شرق، گزیده‌ای از آثار موسیقی آهنگسازان ایران و جهان، تالار سنت جان شهر لندن

۲۰۱۱: ارکستر بزرگ گروه Eurasia در شهر لندن[۴]

پانویس[ویرایش]

  1. همکاری با خانم پروین و شاهرخ مشکین قلم
  2. بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها IMDB
  3. خبرنامه گویا
  4. سایت کدوم

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]