فاطمه خردمند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فاطمه خردمند
زادهٔ۱۳۶۲
تهران
ملیتایرانی
پیشهخبرنگار
همسر(ها)مسعود لواسانی

فاطمه خردمند (زادهٔ ۱۳۶۲، تهران) خبرنگار، فعال جنبش سبز،[۱] دانش آموختهٔ رشته روزنامه‌نگاری و همسر مسعود لواسانی است. او هم چنین از فعالان ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بوده‌است.[۲]

بازداشت و زندان[ویرایش]

خردمند در ۱۸ دی ۱۳۹۰ از سوی وزارت اطلاعات[۳] در منزل خود بازداشت[۴] و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.[۵][۶]

مسعود لواسانی دربارهٔ بازداشت او به بی‌بی‌سی فارسی گفت:[۷] «حوالی ساعت ۱۱ همسرم از یک مهمانی بازگشت و ماموران با فاطمه وارد منزل شدند، حکم جلب همسرم را به همراه داشتند که از سوی وزارت اطلاعات صادر شده بود.»

به گفته لواسانی مأموران با تفتیش منزل اقدام به جمع‌آوری وسایل کرده و حدود ساعت یک و نیم صبح خانم خردمند را به همراه خود بردند. لواسانی در خصوص دلیل بازداشت همسرش با اشاره به اینکه فاطمه خردمند هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌است، گفت: «وقتی از آقایان پرسیدم، گفتند ارتباطش با خانواده زندانیان دلیل بازداشتش است. در حالیکه فاطمه با این خانواده‌ها در دوران بازداشت من در دادستانی و جاهای مختلف آشنا شده بود و این ارتباط دوستانه است. همسرم حتی در جریان بازداشت من با هیچ رسانه ای مصاحبه‌ای انجام نداد.» همسر خانم خردمند با اشاره به اینکه همسرش را سال گذشته از مؤسسه همشهری اخراج کرده‌اند، گفت: «از زمان آزادی من، فاطمه به صورت پراکنده به روزنامه‌نگاری مشغول بوده و پس از همشهری به صورت دائم با جایی همکاری نداشته‌است.»[۸][۹][۱۰]
هفتم بهمن ماه سایت خبری کلمه وابسته به هواداران جنبش سبز با انتشار بیانیه خانوادهٔ زندانیان سیاسی، خبر داد این خانواده‌ها با محکوم کردن دستگیری فاطمه خردمند خواستار آزادی هرچه سریع تر وی شدند.[۱۱]

آزادی از اوین[ویرایش]

با گذشت بیست و پنج روز از بازداشت فاطمه خردمند، وی در دوازدهم بهمن با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.[۱۲][۱۳]

دادگاه[ویرایش]

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ رسانه‌ها خبر از برگزاری دادگاه روزنامه اینترنتی قلم سبز با حضور دکتر سعید مدنی، فاطمه خردمند و احسان هوشمند در در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی،[۱۴] دادند.[۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. «فاطمه خردمند : جرم خبرنگاری (ایران وایر)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۵.
  2. «نگرانی از وضعیت جسمی فاطمه خردمند روزنامه‌نگار در بند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲.
  3. «فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار، در اوین زندانی شد(voa)». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲.
  4. بیانیه وزارت خارجه بریتانیا در اعتراض به دستگیری فاطمه خردمند و وب نگاران دیگر در ایران
  5. مسعود لواسانی: فاطمه را با حکم وزارت اطلاعات بازداشت کردند.(bbcpersian)
  6. موج جدید دستگیری‌ها در ایران- دویچه وله فارسی
  7. همان'
  8. «جنبش راه سبز - همسر خردمند: همسرم به اتهام ارتباط با خانواده زندانیان سیاسی تحت بازجویی است». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۱۲.
  9. جنبش راه سبز - فاطمه خردمند روزنامه‌نگار بازداشت شد[پیوند مرده]
  10. «جنبش راه سبز - ملاقات همسر و فرزند فاطمه خردمند با وی در زندان اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ فوریه ۲۰۱۲.
  11. «بیانیه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و درخواست آزادی هرچه سریعتر فاطمه خردمند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.
  12. فاطمه خردمند روزنامه‌نگار آزاد شد- بی‌بی‌سی
  13. فاطمه خردمند با وثیقه ی 50 میلیونی از زندان خارج شد
  14. دشمنان آزادی بیان " قاضی پیرعباسی
  15. دادگاه روزنامه اینترنتی قلم؛ سعید مدنی، احسان هوشمند و فاطمه خردمند

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. فاطمه خردمند روزنامه‌نگار در اوین زندانی شد
  2. ایران در قعر جدول آزادی بیان در جهان
  3. «قطع تماس تلفنی و بی‌خبری از فاطمه خردمند». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.
  4. «ابراز نگرانی خانواده ی زندانیان سیاسی نسبت به وضعیت فاطمه خردمند و بی‌خبری از وی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.
  5. «بیانیه خانواده‌های زندانیان سیاسی برای آزادی هرچه سریع تر فاطمه خردمند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.
  6. «فرزندان دو مادر در بند نسرین ستوده و فاطمه خردمند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.
  7. «گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر از دستگیری و وضعیت فاطمه خردمند روزنامه‌نگار در بند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲.

پانویس[ویرایش]