فابریتسیو د آندره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فابریتزیو د آندره)
فابریزیو دِ آندره
فابریتزیو دِ آندره در کنسرتی درسال ۱۹۸۰
فابریتزیو دِ آندره در کنسرتی درسال ۱۹۸۰
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۸ فوریه ۱۹۴۰
درگذشته۱۱ ژانویه ۱۹۹۹
ژانرموسیقی مردمی- موسیقی راک
ساز(ها)گیتار
سال‌های فعالیتاز ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۹
وبگاه

فابریتزیو دِ آندره (به ایتالیایی: Fabrizio de André) خواننده و آهنگساز ایتالیائی که درمیان دوستدارانش در ایتالیا به فابر معروف بود[۱] در ۱۸ فوریه ۱۹۴۰ در جنوای ایتالیا چشم به جهان گشود و در ۱۱ ژانویه ۱۹۹۹ در شهر میلان ایتالیا چشم از جهان فروبست. فابریزیو دِ آندره به داشتن دیدگاه آنارشیست و لیبرال و صلح جویی معروف بود.[۲]
اوج فعالیت‌های هنری موسیقایی او در سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۷ بود و در این مدت ۱۳ دیسک روانه بازار کرد.
بخاطر سبک مردمی و اجتماعی ترانه‌هایش درمیان ایتالیایی‌ها و دوستداران زبان ایتالیایی حتی گاهی به عنوان یک شاعر نیز بشهرت رسید[۳] هر چند این شهرت کمتر از مرزهای ایتالیا عبور کرد.

موسیقی وی به شدت تحت تأثیر فرهنگ مردمی ایتالیا قرار داشت و در عین حال از ترانه سرایان فرانسوی با سبک‌های هنری و مکاتب فکری مشابه به ویژه از ژرژ برسنس که او را استاد خود می‌دانست و از میان خوانندگان و ترانه سرایان انگلیسی زبان از لئونارد کوهن و باب دیلان متأثر بود.
او در ترانه‌هایش از عشق می‌گفت از اقلیت‌های اجتماعی، قشر ناتوان ضعیف و ستم دیده و در کل او برای گروه‌های خاص جامعه ترانه می‌سرود.[۴][۵]

دِآندره در اوج شهرت خود در سن ۵۹ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان ریه درگذشت.[۶]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Riccardo Bertoncelli (a cura di), Belin, sei sicuro?, cit. , p. 44
  2. L'altro Fabrizio
  3. Cfr. Riccardo Bertoncelli (a cura di), Belin, sei sicuro? Storia e canzoni di Fabrizio De André, Firenze, Giunti, 2003, pp. 16-18.
  4. Nei brani Zirichiltaggia e Monti di Mola
  5. Nei brani Don Raffaé e La nova gelosia
  6. «فابریزیو دِ آندره: ترانه سرای آنارشیست | انسان‌شناسی و فرهنگ». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ نوامبر ۲۰۱۱.