غلامحسین قریب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از غلامحسین غریب)
غلامحسین قریب
غلامحسین قریب
زادهٔدوم تیرماه ۱۳۰۲
تهران
درگذشت۲۳ آذر ۱۳۸۳
آرامگاهقطعه هنرمندان بهشت زهرا
ملیتایرانی
دیگر نام‌هاغلام‌حسین غریب گرکانی
تحصیلاتلیسانس موسیقی
پیشهنویسنده، شاعر، موسیقی‌دان و نوازندهٔ کلارینت
شناخته‌شده برایبنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی، نویسنده، ریاست هنرستان عالی موسیقی، استاد ساز کلارینت.
آثارقصه گوی میدان پُر آفتاب، شکست حماسه، خون مهر، ساربان
فرزندانسیاوش غریب، چیستا غریب، کرشمه غریب
خویشاوندانمیرزا عبدالعظیم خان قریب، محمد قریب

غلام‌حسین قریب گرکانی (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۰۲ – درگذشتهٔ ۲۳ آذر ۱۳۸۳) نویسنده، شاعر، موسیقی‌دان و نوازندهٔ کلارینت اهل ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

غلام‌حسین غریب گرکانی در ۲ تیر سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. او یکی از شاگردان و فارغ التحصیلان هنرستان عالی موسیقی بود.[۱]

وی یکی از بنیان‌گذاران نهضت هنری خروس‌جنگی و اولین نوازندهٔ سازهای بادی در ارکستر سمفونیک تهران بود. او که عضو هیئت مؤسس ۵ نفره این ارکستر بود، نواختن کلارینت را زیرنظر نوازندگان چک فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل و مطالعه بیشتر و تخصصی کلارینت و سازهای بادی به کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه سفر کرد و پس از بازگشت به ایران، با سمت معاونت هنرستان عالی موسیقی فعالیت خود را آغاز نمود. وی در سال ۱۳۳۹[۲] به سمت ریاست کنسرواتوار موسیقی تهران (هنرستان عالی موسیقی) برگزیده شد و مدت سیزده سال در این سمت خدمت و نوازندگان سازهای بادی بسیاری را تربیت کرد.[۱]

غلامحسین غریب از دوستان نزدیک نیما یوشیج بود اولین داستان او به نام ساربان در سال ۱۳۲۷ با ویرایش نیما یوشیج منتشر شد. غلامحسین غریب، به همراه جلیل ضیاپور، حسن شیروانی و بعدها هوشنگ ایرانی پیشروترین نهضت هنری به نام خروس جنگی را تأسیس کردند که در تاریخ هنر ایران بسیار تأثیرگذار بوده‌است.

پسر او سیاوش آهنگساز و مدرس گیتار کلاسیک و دختران او چیستا و کرشمه نوازنده و مدرس پیانو هستند.

سالشمار زندگی[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «غلامحسین غریب گرکانی». هنرستان موسیقی پسران. ۲ تیر ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸.
  2. امیر اشرف آریانپور. «از قاجار تا امروز روند آموزش موسیقی در ایران» (PDF). انسانی.

منابع[ویرایش]