غزاویه بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
غزاویه بزرگ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانکارون
بخشبخش سویسه
دهستانموران
مردم
جمعیت۱۱۹۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۵۴۹۹۱

غزاویه بزرگ یا غزاویه الکبری یکی از روستاهای حاشیه اهواز است. این روستا در 10 کیلومتری اهواز و شرق رودخانه کارون واقع است. این روستا در سال ۱۳۸۱ به عنوان روستای نمونه معرفی شد. این روستا جزئی از دهستان جهاد و به مرکزیت کوت عبدالله [۱] است.

وجه تسمیه[ویرایش]

نام روستا از تلفیق ۲ واژه غزو و ویه تشکیل شده به معنای کسی که به جنگ رفته و از جنگ برگشته‌است. ۹۰ درصد این اهالی از قبیله نواصر [۲] هستند.

حدود ۲۰۰ سال پیش خانواده شیخ «طعمه بن دلافی» این محل را به دلیل نزدیکی به رودخانه کارون و موقعیت مناسب برای کشاورزی و دامداری، برای سکونت انتخاب کردند. اطراف این روستا را نخلستان‌های وسیعی در بر گرفته‌است. این روستا در ۹ کیلومتری اهواز و شرق رودخانه کارون واقع است و حدود ۸۵ درصد از اهالی آن کشاورز هستند. در این روستا حدود ۳۰۰ خانوار (نفر۱۵۰۰) ساکن هستند. اهالی روستا معتقدند که روستای غزاویه کبری در گذشته در دل محله دیگری به نام «ام صخیر» بوده که آثار تاریخی آن بجا مانده‌است. این روستا دارای ۴خیابان اصلی و حدود ۱۰ خیابان فرعی است. ساکنین این روستا به عربی سخن می گویند.

ورزش[ویرایش]

غزاویه دو تیم فوتبال به نام‌های شاهین و کارون دارد؛ تیم شاهین در سال ۱۳۷۵ تشکیل شد. این تیم مختص جوانان و تیم کارون تیم بزرگسالان این روستا است.در روستای غزاویه بزرگ رشته کاراته هم معنی دارد و در غزاویه یک باشگاه کاراته میباشد.

جشنواره انگور[ویرایش]

در روزهای 14 و ۱۵ تیرماه سال ۱۳۹۷ اولین جشنواره برداشت انگور در روستای غزاویه برزگ برگزار شد. به گفته حسن ناصر مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون، «در این جشنواره سفر به سفره‌ها را خواهیم داشت و چند نمونه غذای محلی پخت می‌شود؛ بازی‌های محلی و مراسم محلی قوم عرب مانند یزله و علوانیه که ثبت ملی شده‌اند در این جشنواره برگزار خواهند شد همچنین اتفاق بسیار جالب عرضه انگور در ظرف‌های حصیری 2 الی 4 کیلو با قیمت بسیار مناسب بطور مستقیم توسط کشاورز در این جشنواره است.»[۳]

این جشنواره با هدف معرفی پتانسیل‌های گردشگری مناطق محروم خوزستان برگزار شد و تلاش داشت تا به مردمان بومی آنجا کمک کند تا خسارات به بار آمده در دوران کم آبی را با کسب درآمد از طریق گردشگری جبران کنند.

منابع[ویرایش]

  1. «مرکز پژوهشها - ایجاد و تشکیل تعداد 11 دهستان شامل روستاها، مزارع و مکانهای در شهرستان اهواز تابع استان خوزستان». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۱۲.
  2. «لغتنامه دهخدا». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۱۲.
  3. «اهواز». خبرگزاری تسنیم.