مر خرل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از غار مرخرل)
مر خرل
Map
ناممر خرل
کشورایران
استاناستان کرمانشاه
شهرستانشهرستان هرسین
بخشبخش بیستون
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرمر خریل
کاربریغار
دیرینگیدوران پارینه‌سنگی
دورهٔ ساخت اثردوران پارینه‌سنگی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۴۸۸۵
تاریخ ثبت ملی۱۹ اسفند ۱۳۸۰

مر خرل یا مر خریل (به کردی: مه‌ڕ خه‌ره‌ل یا مه‌ڕ خه‌ره‌یل) غاری مربوط به دوران پارینه‌سنگی میانی، جدید و فراپارینه سنگی است[۱] و در محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون در شمال شرق کرمانشاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۲] این غار توسط پروفسور فیلیپ اسمیت، باستان شناس کانادایی کاوش شد و بعدها بقایای جانوری به دست آمده از آن توسط دکتر برایان هس و دکتر مرجان مشکور مطالعه شد. ابزارهای سنگی به دست آمده نیز که در موزه ملی ایران و موزه دانشگاه مونترال کانادا نگهداری می شود توسط دکتر سونیا شیدرنگ مطالعه شده است[۳]. آثار سکونت دوران پارینه سنگی در این غار مربوط به حدود ۶۰ هزار سال پیش تا حدود ۱۲ هزار سال پیش است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. بیگلری، فریدون و سونیا شیدرنگ 1398 ايران در دوران پارینه‌سنگی: عصر شکارگر- گردآوران، تاریخ و باستان‌شناسی ایران (به روایت موزه ملی ایران)، صص. 33-26، به کوشش: جبرئیل نوکنده و وینسنت ون ویلسترن، موزه ملی ایران، تهران
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. شیدرنگ، سونیا ۱۳۹۹، فناوری و گونه شناسی دست تراش‌های پارینه سنگی غار خر در بیستون، مجموعه موزه ملی ایران و دانشگاه مونترال، مجله موزه ملی ایران، سال یکم، شماره 1، صص.۲۶-۵.