عملیات والفجر ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عملیات والفجر ۲
بخشی از جنگ ایران و عراق
تاریخ۲۹ تیر ۱۳۶۲، تا ۱۳ مرداد ۱۳۶۲
موقعیت
کردستان عراق
نتایج پیروزی ایران
منطقه عمومی حاج عمران که مهمترین پادگان نظامی عراق در شمال شرق این کشور بود به تصرف نیروهای ایرانی در آمد[۱][۲]
طرف‌های درگیر
 عراق

 ایران

  • تیپ ۵۷‌ لرستان
پیشمرگ‌های کرد
والفجر ۲
تاریخ۲۹/۴/۱۳۶۲ تا ۱۳/۵/۱۳۶۲
موقعیت
پیرانشهر - حاج عمران
فرماندهان و رهبران
مشترک
واحدهای درگیر
مشترک

عملیات والفجر ۲ نام عملیات نظامی در طی جنگ ایران و عراق در تابستان ۱۳۶۲ می‌باشد که در طی آن نیروهای مسلح ایران و نیروهای کرد عراقی مورد حمایت ایران به مواضع عراقی حمله‌ور شدند و مناطقی را در کردستان عراق اشغال نمودند. این عملیات در کردستان عراق انجام شد و با این عملیات ایرانی‌ها جبهه جدیدی علیه نیروهای عراقی گشودند. این عملیات با رمز یا الله در محور پیرانشهر - حاج عمران به صورت نیمه گسترده در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۶۲ به فرماندهی مشترک انجام شد.

پیش زمینه[ویرایش]

در سال منتهی به این عملیات جنگ بین ایران و عراق به مرحله واماندگی رسیده بود. ایرانی‌ها عملیات‌هایی را با استفاده از تکنیک یورش موج انسانی در جبهه‌های جنوبی اجرا نمودند که اکثراً با واکنش ارتش سوم عراق خنثی شدند. دولت ایران در این زمان توانسته بود حمایت‌های کردهای عراقی را بدست آورد و این فرصتی برای بازنمودن جبهه جنگی جدید در شمال را بدست آورد.

نبرد[ویرایش]

در ۲۹ تیرماه نیروهای نظامی ایرانی تهاجم خود را از پیرانشهر شروع نمودند و توانستند با موفقیت حاج عمران را به محاصره درآورند. در این عملیات ایرانی‌ها و جنگجویان کرد تهاجم خود را از کوها و بلاندیها شروع نمودند و توانستند ۳۹۰ کیلومتر مربع را به اشغال خود درآورند.

عراقی‌ها با حمله هوایی به این عملیات‌ها پاسخ گفتند و برای نخستین بار در طول جنگ از گازهای شیمیایی استفاده نمودند. حمله شیمیایی با گاز خردل هنگامی انجام شد که ایرانی‌ها در حال پیش روی از قله کوه‌ها به سمت حاج عمران بودند و نیروهای عراقی مشغول دفاع از کوه پایه‌ها بودند. به دلیل ناآشنا بودن نیروهای عراقی با خواص گازهای شیمیایی، گازهای شیمیایی از بالای کوه به سمت پایین سرازیر شده و نیروهای عراقی را در کوه پایه‌ها و دره‌ها در معرض گازهای شیمیایی قرار داد. همچنین به دلیل ناهمواری‌های منطقه تانک‌های عراقی توان پیشروی در منطقه را نداشتند. استفاده عراقی‌ها از بالگرد نیز با مانع روبرو شد زیرا ایرانی‌ها و کردها به خوبی استتار نموده بودند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «آشنایی با عملیات والفجر ۲». همشهری آنلاین. ۲۰۰۶-۰۷-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۶.
  2. «بازخوانی عملیات «والفجر 2»- اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۶.
  3. Bria J Dunn. "The First Gulf War: Iran and Iraq at War in the 1980s" (به انگلیسی). به کوشش https://www.ausa.org/people/brian-j-dunn. Archived from the original on 25 October 2009. Retrieved 25 October 2009. {{cite web}}: External link in |دیگران= (help)