عرفان قانعی‌فرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عرفان قانعی‌فرد
پیشهنویسنده و مترجم
وبگاه

عرفان قانعی‌فرد نویسنده و مترجم[۱] ایرانی است که در آمریکا اقامت دارد.[۲] او با مسعود بارزانی، جلال طالبانی،[۱] فؤاد معصوم،[۳] نوری مالکی،[۴] نوآم چامسکی،[۵] جیمز بیکر،[۶] پرویز ثابتی[۷] گفتگو داشته‌است.[۸][۹] از او انتقاداتی به سبب شکل تاریخ‌نگاری سیاسی و ترجمه (به ویژه ترجمه کتابی از روناک یاسین) شده‌است.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • تندباد حوادث: این کتاب به صورت شفاهی، تجربیات و ناگفته‌های عیسی پژمان دربارهٔ عملیات‌های نظامی در کردستان عراق را به تصویر می‌کشد. کتاب تندباد حوادث از جمله کتاب‌های تاریخ معاصر کردستان است که در پاریس نوشته شده و توسط نشر علم در ۳۲۰۰ نسخه و ۵۵۰ صفحه منتشر شده‌است.[۱۰]
  • پس از شصت سال: زندگی و خاطرات جلال طالبانی داستان زندگی و سیاست‌های جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق، را به تحلیل می‌کشد. این کتاب بیش از هفتاد سال تاریخ خاورمیانه و کشورهایی مانند ایران، عراق و ترکیه و نقش قدرت‌های خارجی در منطقه را بازگو می‌کند. پس از شصت سال به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و کردی و در سه جلد منتشر می‌شود. جلد دوم کتاب قانعی فرد وقایع سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۸ و جلد سوم آن از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ را در بر می‌گیرد.[۱]
  • در دامگه حادثه: پرویز ثابتی، رئیس اداره امنیت داخلی ساواک، در این کتاب پس از سه دهه سکوت، به پرسش‌های عرفان قانعی فرد پاسخ می‌دهد.[۱۱]
  • خاطرات یک رعیت کرد: قانعی‌فرد در این کتاب زندگی شخصی به نام «روناک یاسین» را روایت کرده‌است.[۱۲]
  • معمای ایرانی: نوشته کنت پولاک، تحلیلگر ارشد سازمان سیا در ایام ریاست جمهوری بیل کلینتون، که از سوی عرفان قانعی‌فرد ترجمه و توسط نشر علم در ۳۳۰۰ نسخه منتشر شده‌است.[۱۳]
  • کردها، دیپلماسی، قدرت: کتابی به نویسندگی عرفان قانعی فرد در حوزه تاریخ معاصر عراق از زبان برهم صالح معاون نخست‌وزیر پیشین عراق[۱۴]
  • سیاست کردها در خاورمیانه: کتابی نوشته نادر انتصار است که توسط عرفان قانعی فرد به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات علم به چاپ رسیده‌است. این کتاب به مسئله کردها در چهار کشور ترکیه، عراق، سوریه و ایران می‌پردازد و چالشهای کردها با این چهار کشور خاورمیانه را بررسی می‌کند.[۱۵]

انتقادات[ویرایش]

از او انتقاداتی به سبب شکل تاریخ‌نگاری سیاسی[۱۶][۱۷] و ترجمه شده‌است.[۱۸]

او در کتاب خاطرات یک رعیت کرد که در سال ۱۳۷۹ در ایران چاپ شد زندگی «روناک یاسین» را روایت کرده‌است. حسین حسینی، استاد دانشگاه سلیمانیه، در یک تحقیق مختصر نشان داد که روناک یاسین که در این کتاب با عنوان استاد هاروارد، از او یاد شده بود وجود خارجی ندارد. قانعی فرد در مصاحبه‌ای گفته‌است «این داستان اسطوره‌ای است که شخصی به یک زن پرداخته و کتابی از آن منتشر شده». این در حالیست که او در سال ۱۳۸۵ مراسمی برای بزرگداشت شخصیت روناک یاسین در تهران برگزار کرده‌است.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ افشین مبصر (۶ نوامبر ۲۰۰۹). «پس از شصت سال زندگی و خاطرات جلال طالبانی». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳.
  2. "If they are laughing at Khamenei to his face, change is imminent". Israel National News (به انگلیسی). 2023-05-03. Retrieved 2023-07-05.
  3. «چالش‌های پیشِ‌روی رئیس‌جمهور جدید عراق در کشور کودتاخیز». ایسنا. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۶.
  4. «انتشار کتابی دربارهٔ نوری مالکی». ایسنا. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۶.
  5. «زبان یک منتقد قدرت لیبرال، شرحی بر دیدار با نوام چامسکی، زبان‌شناس بزرگ قرن، عرفان قانعی‌فرد». سایت تحلیلی ـ خبری Gooya. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۲.
  6. «آمریکا و ایران نیاز به گفتگو دارند، گفتگوی عرفان قانعی‌فرد با جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا، شرق». روزنامهٔ شرق. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۵.
  7. «پرویز ثابتی، رئیس ادارهٔ امنیت داخلی ساواک پس از سه دهه سکوت». سایت تحلیلی ـ خبری VOA. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۲.
  8. قانعی‌فرد، عرفان (تیر ۱۳۹۱). «ضدمصدّقی‌ام». مهرنامه (۲۳): صص ۱۰۲–۱۰۴.
  9. «گفتگوی ایسنا با پروفسور مایکل گانتر، دکتر نادر انتصار و عرفان قانعی‌فرد». سایت تحلیلی ـ خبری ISNA. دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۲.
  10. «معرفی کتاب "تندباد حوادث"، گفتگوی عرفان قانعی فرد با عیسی پژمان - نماینده شاه و ساواک در عراق». گویا نیوز. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳.
  11. «پرویز ثابتی، رئیس اداره امنیت داخلی ساواک پس از سه دهه سکوت». صدای آمریکا. ۲۰۱۲-۰۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۶.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «Magiran | روزنامه شرق (1385/06/08): مراسم بزرگداشت اسطوره‌شناس فقید ایرانی». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۶.
  13. «معمای نزاع سیاسی ایران و ایالات متحده از نگاه یک آمریکایی/ ترجمه کتاب در دوره اصلاحات، انتشار در دولت اعتدال». خبرگزاری مهر. ۱۳ شهریور ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۶ ژوئیه ۲۰۲۳.
  14. ««کردها، دیپلماسی، قدرت» واکاوی تاریخ معاصر عراق از زبان برهم صالح». ایرنا. ۲ فروردین ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۶ ژوئیه ۲۰۲۳.
  15. کتاب سیاست کردها در خاورمیانه، نویسنده نادر انتصار، انتشارات علم، ایران کتاب.
  16. «بیانیه جمعی از فعالان فرهنگی، مطبوعاتی و مدنی کردستان ایران در خصوص انتشار کتاب((تند باد حوادث))». کار. ۶ خرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۶.
  17. «مقاله ای از آرمین خامه». BBC News فارسی. ۲۰۱۵-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۸.
  18. عبدالعزیز مولودی (۱۳۸۹-۰۳-۲۵). «به بهانهٔ جلسهٔ نقد کتاب خاطرات جلال طالبانی نوشتهٔ عرفان قانعی‌فرد در تهران | پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح». پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۶.