عثمان سمبن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عثمان سمبن
سال ۱۹۸۷
سال ۱۹۸۷
نام اصلی
Ousmane Sembène
زاده۱ ژانویه ۱۹۲۳
زینگوئینکور، سنگال
درگذشته۹ ژوئن ۲۰۰۷ (۸۴ سال)
داکار، سنگال
پیشهکارگردان، نویسنده، بازیگر و نمایش‌نامه نویس
ملیتسنگالی سنگال فرانسوی زبان

عثمان سمبن (به فرانسوی: Ousmane Sembène) ‏(۱ ژانویه ۱۹۲۳ — ۹ ژوئن ۲۰۰۷)‏ نویسنده، بازیگر، نمایش‌نامه نویس و کارگردان سنگالی‌تبار فرانسوی بود.

عثمان سمبن - متولد ۱۹۲۳ در «زینگوئینکور» سنگال - نام آورترین فیلمساز قاره آفریقا، و زبان کویای سینماگران و هنرمندان این قاره است. او در جنگ جهانی دوم به عنوان سرباز در ارتش فرانسه جنگید و پس از آن مدتی در فرانسه اقامت داشت و به کارهایی در بارانداز بندر مارسی می‌پرداخت و در عین حال نویسندگی می‌کرد. چند رمان و مجموعه داستان او تاکنون به چاپ رسیده و در زمره نویسندگان بزرگ آفریقا نیز به‌شمار می‌رود سمبن، زیاد به سفر می‌رود و از جمله مدتی در اوائل دهه ۶۰ در شوروی کارهای تحقیقاتی می‌کرد. او از ماهیگیری و بنایی و حمالی به نویسندگی و سپس به سینماگری روی آورد. عثمان سمبن از معدود فیلمسازان آفریقایی است که فیلم‌هایش در آمریکا و اروپا به نمایش در می‌آید و با استقبال روبرو می‌شود. او اولین فیلمش را در سال ساخت. ضمناً باید گفت که عثمان سمبن در سال ۱۹۸۲ کارگردانی یک محصول مشترک سنگال و آلمان فدرال را به عهده گرفت[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. شهیدی، علی‌اصغر (۱۳۶۷). سینماگران جهان. تبریز: مؤسسه انتشارات تلاش.
  • Lagarde, André; Michard, Laurent (1962). la garde et Michard Moyen Age: Les Grands Auteurs français du programme - Anthologie et Histoire littéraire (به انگلیسی). Bordas.