عبدالوهاب اقبال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالوهاب اقبال
استاندار کرمان
دوره مسئولیت
۱۳۳۰ – ۱۳۳۱
پادشاهمحمدرضا پهلوی
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۲۸ – ۱۳۳۲
پس ازعلی خان اقبال‌السلطان
حوزه انتخاباتیکاشمر (دوره‌های شانزدهم و هفدهم)
شهردار مشهد
دوره مسئولیت
فروردین ۱۳۳۰ – بهمن ۱۳۳۴
پس ازمحمدولی اسدی
پیش ازاسدالله قهرمان
نایب‌التولیه حرم حضرت معصومه در قم
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۸۵ خورشیدی
ترشیز
درگذشته۱۳۵۷ خورشیدی
ملیت ایران
روابطمیرزا ابوتراب‌خان مقبل‌السلطنه خراسانی (پدر)
علی خان اقبال‌السلطان (برادر)
منوچهر اقبال (برادر)
خسرو اقبال (برادر)

عبدالوهاب اقبال (۱۲۸۵ ترشیز (کاشمر کنونی) - ۱۳۵۷) از مالکان خراسان، استاندار کرمان، نماینده حوزه انتخابیه کاشمر در مجلس شورای ملی و نایب‌التولیه حرم فاطمه معصومه در قم بود.

خانواده و تحصیلات[ویرایش]

فرزند میرزا ابوتراب‌خان مقبل‌السلطنه خراسانی بود و همچون پدر به ملک‌داری و اجاره‌داری مشغول بود. مدت کوتاهی شهردار مشهد شد.[۱]

فعالیتهای سیاسی و اداری[ویرایش]

در انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی که در حوزه انتخابیه کاشمر از ۲۴ شهریور تا ۱۷ مهر ۱۳۲۸ در زمانی که برادرش منوچهر اقبال وزیر کشور بود، برگزار شد، با کسب ۹۶۳۹ رأی از مجموع کل دوازده هزار رأی که به صندوق‌ها ریخته شد به نمایندگی انتخاب شد.[۲] در دوره قبل برادر بزرگترش علی خان اقبال‌السلطان نماینده کاشمر بود.

اقبال در دوره بعد نیز نماینده کاشمر بود. این دوره با نخست‌وزیری محمد مصدق همزمان شد که اقبال را پیش از پایان دوره نمایندگی‌اش استاندار کرمان کرد. اقبال سپس نایب‌التولیه حرم حضرت معصومه در قم و امیرالحاج (سرپرست حجاج ایرانی از جانب دولت) شد. در سال ۱۳۳۱ بار دیگر به نمایندگی کاشمر به مجلس رفت (دوره هفدهم)

پانویس[ویرایش]

  1. ایرج سعادتمند توندری (۱۳۸۴ترشیز ۱ - (نگاهی به تاریخ و جغرافیای شهرستان کاشمر)، مشهد: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی ضریح آفتاب، ص. ۲۹۶، شابک ۹۶۴-۲۴۹-۰۵۵-۰ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک)
  2. «مذاکرات جلسه دوم دوره پانزدهم مجلس شورای ملی ۲۹ بهمن ۱۳۲۸». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ ژوئیه ۲۰۲۰.