پزشک (فیلم ۲۰۱۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از طبیب (فیلم ۲۰۱۳))
پزشک
کارگردانفیلیپ اشتولتسل
تهیه‌کنندهولف باوور
نیکو هوفمن
کریستینه اشتروبل
دیرک شورهوف
نویسندهجان برگر
سایمون بلاک
بر پایهپزشک
نوآ گوردون
بازیگرانبن کینگزلی
تام پین
اما ریگبی
الیویه مارتینز
الیاس مبارک
استلان اسکارشگورد
موسیقیهاوارد شور
فیلم‌بردارهاگن بوگدانسکی
تدوین‌گراسون بودلمن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
بتا سینما
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-۱۲-۲۵)
  • ۵ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-۱۲-۰۵) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۵۰ دقیقه (نسخه سینمایی)
۱۸۰ دقیقه (نسخه تلویزیونی)
کشورآلمان
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۲ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۵۷ میلیون دلار

پزشک یا حکیم[۲] (به آلمانی: Der Medicus) (به انگلیسی: The Physician) فیلمی ماجراجویی تاریخی محصول کشور آلمان است که بر اساس رمانی به همین نام اثر نوآ گوردون نویسندهٔ آمریکایی ساخته شده‌است. کتاب در سال ۱۹۸۶ منتشر شد اما در آمریکا استقبال گرمی از آن نشد ولی بیش از ۲۱ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید. فیلم پزشک به کارگردانی فیلیپ اشتولتسل و نویسندگی جان برگر بر اساس این رمان ساخته شده‌است و بن کینگزلی به ایفای نقش ابن سینا در آن ظاهر می‌شود.

داستان[ویرایش]

در غرب دوران قرون وسطا پزشکی و علوم تجربی روبه زوال فراموشی بود؛ جامعه آن روز اروپا غرق در فلاکت خرافات توسط کلیسا به سر می‌برد. در همان زمان در ایران دانش و هنر در هر زمینه ای در حال شکوفایی بود و دانشجوهای بسیاری برای کسب علم دانش به مشرق زمین سفر می‌کردند. داستان دربارهٔ فردی اهل انگلستان است به نام راب کول که می‌خواهد برای رسیدن به رویایش و آموختن علم طب به شاگردی فرزانه‌ای بزرگ ابن سینا به اصفهان سفر کند…

تولید[ویرایش]

در اوت ۲۰۱۲ فیلم‌برداری فیلم در شهر کلن پس از حدود یک ماه پایان یافت. فیلم‌برداری صحنه‌های بیرونیِ فیلم در مراکش تا پایان سپتامبر ۲۰۱۲ طول کشید، و در نهایت فیلم در دسامبر سال ۲۰۱۳ به روی پردهٔ سینما رفت.[۳] کارگردان فیلم خلاصه‌سازی رمان پزشک و بازسازی بناها و فضاهای تاریخی اصفهان در قرن یازدهم میلادی را دشواری‌های ساخت عنوان کرد.[۴] فیلم یک نسخهٔ سینمایی داشت که نسخهٔ بلندتر آن در دو قسمت در تلویزیون شبکهٔ یک آلمان آ.ار.د که یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم نیز بود، نمایش داده شد.[۳]

نقد بر داستان[ویرایش]

توجه!

این نقدها موجب اسپویل و لو رفتن داستان می‌شود.

این فیلم پیام‌هایی را می‌رساند که قابل چندین برداشت از نظرات مخاطب دربارهٔ این دانشمند ایرانی و رویدادها پیرامون آن است. تصویری که یا یکی از بزرگ‌ترین مراجع پزشکان جهان را در حد دستیار یک کارآموز پزشکی پایین آورده و در حاشیه یک چهره خیالی قرار داده‌است یا فروتنی عرفانی و فلسفی او را نسبت به یادگیری دانش حتی که از دانش آموز خودش باشد را نشان می‌دهد.[۵]

ابن‌سینا در دوران سلسله سامانیان و غزنویان و دیلمیان می‌زیسته و سلجوقان تازه درحال به دست گرفتن امور بودند و در فیلم سعی بر تسخیر اصفهان و تثبیت قدرت خود هستند که شاید به درستی نشان نمی‌دهد زمان تاریخی به چه موقعی می‌باشد اما می‌توان گفت حدود زمانی آن درست است.[۶]

بعضی نظرات دربارهٔ فیلم به این بیان است که فرهنگ اسلام، اعراب و ایرانی به خاطره صحنه‌های جنگی و خوشونت فیلم آن فرهنگ‌ها خشن و وحشی جلوه گر شده‌اند اما نباید نسبت به اوایل فیلم هم بی‌توجه ماند که اروپا در وحشیگری و خرافه پرستی کلیسا قوطه ور شده که همین هم باعث می‌شود کارکتر راب کول برای تغییر همچنین وضعیتی به مشرق بیاید و دانش و علومی که در آنجا در هر زمینه ای شکوفا شده را برای خود بخواهد.

بنابر این، اینطور می‌شود نتیجه گرفت که این فیلم مانند فیلم قلمرو بهشت در جانب گیر بین تمدن‌ها و تعرض بین آنها بیطرف مانده و فقط در پرداختن بین روایت‌های داستانی اشتباهات داشته که هم زیاد و هم در حد کم بود، به عنوان مثال چگونگی مرگ ابن سینا که یکی از نقاط مهم تاریخی فیلم هست که باید برحسب منابع موجود در تاریخ برداشت می‌شد اما به‌طور آزادانه کارگردان و نویسنده فیلم تصمیم گرفته‌اند آن را بر اساس رمان گوردون درآورده، که این یه اشتباه بزرگ در فیلم بوده و آیا می‌شود گفت منطقی است که حالا ساخت فیلم از اثر او الهام گرفته شده، اما باید همه‌جانبه به آن وفادار بماند که این کاملاً وجه تاریخی فیلم و شخصیت ابن سینا را به عنوان یک فیلم بین‌المللی و شخصیت تاریخی و جهانی خراب می‌کند.

بازیگران

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ بامداد اسماعیلی (۹ اوت ۲۰۱۲). «گفتگو با بن کینگزلی بازیگر نقش ابوعلی سینا در فیلم مدیکوس». دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۲.
  2. «مصاحبه با بن کینگزلی». نقدفارسی. ۱۸ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ اختر قاسمی (۱۰ اوت ۲۰۱۲). «یک روز با عوامل فیلم آلمانی دربارهٔ ابوعلی سینا». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۲.
  4. بامداد اسماعیلی (۸ اوت ۲۰۱۲). «دشواری‌های بازسازی اصفهان قدیم در فیلم مدیکوس • مصاحبه با فیلیپ اشتولتسل». دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۲.
  5. تابناک (۲۰۱۴-۰۵-۱۹). «ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!». تابناک | TABNAK. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۴.
  6. iusnews (۲۰۱۴-۱۱-۲۷). «تحریف تاریخ پزشکی و شخصیت بوعلی سینا؛ شیخ الرئیس خودکشی کرد؟». خبرنامه دانشجویان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]